Historical evolution of the discipline History of Philosophy in the Bachelor's Degree in Education Marxism-Leninism and History (Original).

Authors

Keywords:

discipline History of Philosophy; conception of the didactic organization of the content of the History of Philosophy; the methodological work with the skills in the History of Philosophy

Abstract

The discipline History of Philosophy contributes to the development of the student's self-awareness by offering a theoretical instrument for the understanding of the significance of scientific advances in the progress of culture, which allows him/her to base the dialectical unity of the conception of the world. It has been present throughout the existence of the Bachelor's Degree in Education. Marxism Leninism and History; however, the study of this particular form of knowledge as a teaching discipline, especially its historical evolution, has been insufficient. The aim of this article is to reflect on the historical evolution of the History of Philosophy in the aforementioned specialty, so as to reveal the various transformations produced in it as part of the Social Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Luis Castro Vinajera, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Marxismo – Leninismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Cuba.

  • Rafael Claudio Izaguirre Remón, Universidad de Granma. Cuba.

    Profesor Titular. Licenciado en Historia y Ciencias Sociales. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Cuba.

  • Gaspar Jorge Benítez García, Universidad de Granma. Cuba.

    Profesor Auxiliar. Licenciado en Historia y Ciencias Sociales. Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de Granma. Cuba.

References

Álvarez de Zayas, C. (1992), La escuela en la vida. Pueblo y Educación.
Casañas, M. (2009). Programa de la asignatura Historia de la Filosofía I. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación (2010). Programa de la disciplina Corrientes Filosóficas Contemporáneas. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación (2011). Programa de la disciplina Historia de la Filosofía. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación (2010). Programa de disciplina Historia de la Filosofía. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Marxismo leninismo e Historia. Pueblo y Educación.
Izaguirre, R. (2012, 12 de octubre). Enseñar filosofía y enseñar a filosofar. Ponencia en el evento SIDERU, UCP “Blas Roca Calderío”, Granma, p.p. 2-19
Ministerio de Educación (2009). Orientaciones metodológicas acerca de la creación de la carrera Licenciatura en Educación Marxismo Leninismo e Historia. Pueblo y Educación.
Montes de Oca, R. (2015). La Disciplina Historia de la Filosofía en la formación del profesional de la educación de Marxismo Leninismo e Historia [presentación electrónica]. Reunión nacional de las disciplinas Marxismo Leninismo e Historia de la Filosofía, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santiago de Cuba. https://uo.edu.cu/index.php/mys/presentacion/download/1281/1276/4568

Published

2023-08-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Historical evolution of the discipline History of Philosophy in the Bachelor’s Degree in Education Marxism-Leninism and History (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 271-288. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4040

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>