Theoretical references of the treatment of expressions of the intangible cultural heritage in the teaching-learning process of the history of Cuba in pre-university education (Review)

Authors

  • Rubier Enrique Corría Iglesias Dirección Provincial de Educación
  • Sonia Videaux Videaux Universidad de Granma
  • Rafael Claudio Izaguirre Remón Universidad de Granma

Keywords:

heritage, intangible cultural heritage, historical content, treatment and educational level pre-university

Abstract

The Cuban Revolution has placed education in the foreground. In numerous party documents, the need for knowledge of the History of Cuba is expressed, which is updated in the First Conference of the Communist Party of Cuba (PCC) (2012), in its objective 64, which raises the demand for "Perfecting education and the dissemination of the History of Cuba and the locality in the interest of strengthening national unity and promoting understanding of the origin and development of the nation, consolidation of our own thinking and the patriotic and cultural tradition of solidarity and internationalism of our people. " In the present work an analysis is made of the philosophical, psychological, didactic, sociological and anthropological foundations that support the treatment of expressions of intangible cultural heritage as historical content in the teaching-learning process of the subject History of Cuba in Education Pre-university The study of this important topic has a marked social interest, since it contributes to strengthening, from the teaching of the subject of History of Cuba, the historical education of the students, promoting the protagonism, from the link of the class with the context sociocultural and favoring an integral education; the foregoing denotes the need to address this problem from the Didactics of History to explore ways and methods that contribute to enrich the teaching-learning process of the subject of History of Cuba, according to the current needs of improvement and the perspective of the social development of the nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999) La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Álvarez de Zayas, R. M. (1997). Hacia un currículum integral y contextualizado. Tegucigalpa: Universitaria.
Blanco Pérez, A (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Constitución de la República de Cuba. (2019.) La Habana: Pueblo y Educación.
Díaz Pendás, H. (2005). El museo: vía para el aprendizaje de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Guanche, J (2004). Reflexiones entorno al patrimonio cultural. La Habana: Ciencias Sociales.
Lenin (1976). Lenin OE, Doce Tomos. Materialismo y Empiriocriticismo. En torno a la Dialéctica.
(T.IV). Moscú: Progreso.
López Rodriguez, J. (2008).El desarrollo de la identidad cultural en los estudiantes de Preuniversitario. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas” José de la Luz y Caballero”. Holguín.
Engels, Federico. (1986). La Habana: Ciencias Sociales.
Palomo Alemán, A. G. (2001). Didáctica para favorecer el aprendizaje de la historia nacional y la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social a partir del tema del hombre común. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín.
Primera Conferencia Nacional del Partido Comunista de Cuba. (2012). pp. 17-18. En Partido Comunista de Cuba: Documentos. (Tabloide). La Habana: Política.
Prats, J. (2007). Enseñar Historia: notas para una didáctica renovadora, en http: //www.ub.es/histodidactica, (consultado en Internet 4 diciembre 2010).
Ramos Cuza, M. A. (2005). Manual del Director de Preuniversitario. Ciudad de La Habana. Pueblo y Educación.
Reyes, J. I. (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social, Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas.
Rivera, M. (2004). El patrimonio cultural de la localidad y su contribución al desarrollo del proceso de enseñanza – aprendizaje de la Historia de Cuba en la Secundaria Básica, Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas” José de la Luz y Caballero”. Holguín.
Rodríguez Vallejo, Erich y Santos Ismael (2011) ¿Qué es la Educación Patrimonial? Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”. Disponible en: www.revista.iplac.rimed.cu/index.php(Consultado el 6 de mayo de 2009)
Romero, Ramudo, M. (2014). La enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Vigotsky (1987). Obras Completas, t. 2, Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2019-09-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Theoretical references of the treatment of expressions of the intangible cultural heritage in the teaching-learning process of the history of Cuba in pre-university education (Review). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(3), 153-166. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/935

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>