Didactic strategy for the establishment of interdisciplinary relationships in the Physical subject, for the specialty Half Technician in Electricity (Original)

Authors

  • Adriana Sofía Chávez Calvente Centro Politécnico “2 de Diciembre”, Niquero
  • José Luis Lissabet Rivero Universidad de Granma
  • Wilfredo Urquiza Humara Universidad de Granma

Keywords:

relate interdisciplinary; physics; electricity; inter-objects; interdisciplinary problems

Abstract

The article exposes one of the scientific results obtained by the authors related to the problem of the insufficient development of the interrelation of the knowledge of the Physics subject, in connection to the knowledge of the technical subjects of the curriculum of this specialty Technician in Electricity of the Technical and Professional Education, that limits the appropriation and application from the knowledge to the solution and valuation of related problems in order to the profession. The objective is the elaboration of a didactic strategy to develop the teaching-learning process  of  Physics, taking as via to establish the interdisciplinary relationships to the design and resolution of interdisciplinary problems related to the profession, on the base of the inter-objects of interdisciplinary articulation; which contributes to the effective planning and management of the teaching-learning process by the  personal teaching and to the students appropriate, apply and systematize knowledge, abilities and values as condition for the professional development of the technical future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriana Sofía Chávez Calvente, Centro Politécnico “2 de Diciembre”, Niquero

    Profesor Auxiliar

  • José Luis Lissabet Rivero, Universidad de Granma

    Centro de Estudios de Educación de Granma

  • Wilfredo Urquiza Humara, Universidad de Granma

    Centro de Estudios de Educación de Granma

References

Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación.
Chávez, A., Lissabet, J., y Urquiza, W. (2017). Las relaciones interdisciplinarias de la asignatura Física en la especialidad de Electricidad Industrial, en la ETP. ROCA. Volumen 13 (3), julio-septiembre, 59 - 73.
De Armas, N. y otros. (2005). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Villa Clara. (En soporte electrónico).
Brito, D. (1994). Cómo desarrollar las asignaturas técnicas con un enfoque problémico. La Habana: Pueblo y Educación.
López, N. (2017). Modelo didáctico de tratamiento interdisciplinario del contenido de la asignatura Física con el contenido de las asignaturas de Ciencias Naturales en la educación preuniversitaria. (Tesis doctoral). Universidad de Granma. Granma.
Morasén, J. (2003). El perfeccionamiento del método investigativo en la disciplina Física General para la Carrera Física Electrónica de los Institutos Superiores Pedagógicos. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Frank País”, Santiago de Cuba.
Perera, F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de ciencias: un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana.
Pérez, N. (2001). Pérez, N. (2001). Estimulación de las potencialidades creadoras mediante la resolución de problemas de Física en el nivel secundario. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín.
Salazar, D. (2004). La interdisciplinariedad, resultado del desarrollo histórico de la ciencia. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana. (Material en soporte electrónico)
Urquiza, W. (2009). Estrategia para el desarrollo de la cultura científica de los alumnos del Preuniversitario, a través de la enseñanza de la Física. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío”, Granma.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Didactic strategy for the establishment of interdisciplinary relationships in the Physical subject, for the specialty Half Technician in Electricity (Original). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(2), 202-216. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/797

Most read articles by the same author(s)