The oral testimony for the study of the subject in the process of teaching learning of study History of Cuba (Original).
Keywords:
historic evolution, oral testimony; history of cuba; historic personalitiesAbstract
The treatment of the oral testimony in the process of teaching tells the Story of learning of the subject of study of Cuba, in particular for the study of historic personalities, you have had a trajectory like means of teaching and source of the knowledge in terms of the students' cultural and patriotic formation, that has especial significance in the educational level Primary. Going into his stages from indicators the fact that they enable the deepening in the transformations applied, as well as the utilization of methods for his job in the context of the classroom, allows revealing the principal characteristics out of every stage and the general tendencies of its job at the school Cuban like epistemological resource of value in an investigation on the theme.
Downloads
References
Acebo, W. (1990). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local en su vinculación con la historia patria. Pueblo y Educación.
Barnet, M. (2011). La fuente viva. Abril.
Caballero, A. (2014). La evolución histórica de las fuentes orales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia.
Corría, R., Videaux, S., & Izaguirre, R. C. (2019). Referentes teóricos del tratamiento a las expresiones del patrimonio cultural inmaterial en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Historia de Cuba en la Educación Preuniversitaria. Roca. Revista Científico Educacional, 15(3), 153-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7121636
Díaz, H. (1990). Metodología de la enseñanza de la Historia (2da Ed.). Pueblo y Educación.
Díaz, H. (2002). Enseñanza de la historia: selección de lecturas. Pueblo y Educación.
Díaz, H. (2005). El museo: vía para el aprendizaje de la Historia. Pueblo y Educación.
Falcón, W. (2023). La enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la formación de Profesores de Historia y Marxismo. Revista Conrado, 19(94), 167 – 176. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3329
Ipsán, M., & Rodríguez, C. (2019a). Orientación Metodológica de Historia de Cuba sexto grado. Tercer Perfeccionamiento. Pueblo y Educación.
Ipsán, M., & Rodríguez, C. (2019b). Programa de Historia de Cuba sexto grado. Tercer Perfeccionamiento. Pueblo y Educación.
Leal, H. (2000). ¿Prepara la enseñanza de la Historia para la vida?: un problema a debatir. Pueblo y Educación.
Núñez, I. (1993). Metodología para el trabajo de la Historia Local y su contribución al desarrollo del pensamiento histórico de los escolares. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Raúl Gómez García”].
Ortiz, M. A., Martínez, M. M., & López, J. (2016). Evolución histórica de la vinculación de los contenidos de la historia nacional con la historia local en la educación primaria. Didáctica y Educación, 7(1), 97–110. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/459
Palomo, A. (2001). Didáctica para favorecer el aprendizaje de la historia nacional y la vinculación del alumno de Secundaria Básica con su contexto social a partir del tema del hombre común [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Quintana, M. F. (2013). Didáctica de la historia de cuba para la licenciatura en Educación Primaria. Pueblo y Educación.
Rico, P., Santos, E. M., & Martín-Viaña, V. (2013). Exigencias del Modelo de la escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de educación, enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.
Romero, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. Pueblo y Educación.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.