Integration university general education in the formation of the professional of pedagogic profile (Original).
Keywords:
General education; formation; technical training; integration, pedagogic profile.Abstract
The present work approaches a thematic one that is in correspondence with the demands that it demands the development in the diverse sectors of the current society, and consequently in the universities. Of there, the necessity to form an integral professional in the superior level that contributes to the progress that is aspired in each town. In such a sense, he/she intends to design a pedagogic strategy for the integration general university-education in the professional formation in careers of pedagogic court. Different methods are used, such as: the dialectical one materialistic as method rector, theoretical, empiric and statistical methods, all in function of guaranteeing a wide domain of the object of the investigation, as well as to contribute to the interpretation of the information and the valuation of the results. The application of the referred strategy, allows to strengthen the relationships of the university with the general education during the process of formation of pregrado. Todo it, assisting to the characteristics of each educational context and the demands of the pattern of effective formation. Also the quality of the egresado of the career is favored and for ende the benefit of a better educational service. The opinions of directive, educational, tutors, integral of the family, the community and students, they endorse the relevancy and present time of the proposa
Downloads
References
Abreu, R. y Soler, J. (2014). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. Pueblo y Educación.
Abreu, R. (2004). Un modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”, La Habana, Cuba https://scholar.google.com.cu/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=6p2n29YAAAAJ&citation_for_view=6p2n29YAAAAJ:ULOm3_A8WrAC
Aguilar, Y. E. (2019). La práctica laboral en la especialidad construcción civil. Una nueva mirada desde el enfoque holístico configuracional. Revista Olimpia 16 (53), p.p. 12- 44 https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/634
Álvarez, I. (1999). El Proceso y sus movimientos: Modelo de la dinámica del proceso docente educativo en la Educación Superior. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Frank País García”, Santiago de Cuba] https://biblioceped.uo.edu.cu/archivos/790.pdf
Báxter Pérez, E. (2001). Educar en valores: Tareas y retos de la sociedad. Pueblo y Educación.
Bermúdez, R. y Pérez L. (2014). Concepción de los procesos formativos en la ETP. Centro de Estudios de la Pedagogía Profesional “Héctor Alfredo Pineda Zaldivar”. (En soporte electrónico)
Blanco, A. (2002). Introducción a la Sociología de la Educación. Pueblo y Educación.
De Armas, N. (2003, febrero 4). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aporte de la investigación educativa http://pnfe-sucre.over-blog.com/caracterizaci%C3%93n-y-dise%C3%91o-de-los-resultados-cient%C3%8Dficos-como-aportes-de-la
Fuentes, H. C. (2010). La formación de los profesionales en la contemporaneidad: Concepción Holística Configuracional en la Educación Superior. Santiago de Cuba. CEES “Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba, p. 322. (En soporte electrónico).
Labarrere Reyes, G. y Valdivia Pairol, G. (2001). Pedagogía. Pueblo y Educación.
Lenin, V. I. (1964). Obras Completas. (t. 38): Cuadernos Filosóficos (3a reimp.). Editora Política.
León, M. (2003). Modelo teórico para la integración escuela politécnica-mundo laboral en la formación de profesionales de nivel medio [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=ubzxRxEAAAAJ&citation_for_view=ubzxRxEAAAAJ:YsMSGLbcyi4C
Mena, J. (2008). La integración escuela politécnica-entidad laboral: Una necesidad del proceso de Educación Técnica y Profesional: Apuntes para un modelo de formación profesional compartida. CEETP. Revista Mendive 4 (2), p.p. 12 -44 https://mendive.upr.edu.cu articule.pdf
Mena, J., Aguilar, Y. E. y Mena, J.L. (2019). La práctica laboral en la Educación Técnica y Profesional. Su historia. Revista Mendive 17 (2), p.p. 167-182 https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1526
Orrego Noreña, J. F. (2007). La Pedagogía como reflexión del ser en la educación. (En soporte electrónico).
Pupo, R. (l990). La actividad como categoría filosófica. Ciencias Sociales.
Shulman, L. (2016). Signature pedagogies in the professions. Penguin.
Rabilero, H.R. y Venet Muñoz, R. (2005). La Motivación Profesional Pedagógica, aspecto importante en la formación del profesional de la Cultura Física. Universitaria https://go.gale.com/ps/i.do?p=IFME&u=googlescholar&id=GALE|A170020828&v=2.1&it=r&sid=IFME&asid=d4567289
Weller, J. (2007). La inserción laboral de los Jóvenes: Características, tensiones y desafíos. Revista de la CEPAL, 92 (7), p.p. 12 – 42 https://repositorio.cepal.org/500
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.