Marti´s Ethic as the Foundation of the Professional Training Process in University Education (Review).
Keywords:
ethics; pedagogical ethics; pedagogical professional training; marti’s thought.Abstract
The research presented here is intended to deepen on the pedagogical ethics and Marti's thought in university education and the preparation of graduates in the fulfillment of the work, with a humanistic essence of the profession, with cultural and scientific-technological knowledge on the basis of a broad general culture. Within the pedagogical professional ethical formation, priority is given to the quality of the graduates of the specialty Bachelor in Education Marxism Leninism and History and its social impact is achieved by using a methodology for this formation. Marti's reflection acquires singular axiological transcendence, which evidences in both educational ideologies, regardless of dissimilar historical conjunctures and disparate contexts, similar essentialities of their ethical-pedagogical projects. Among the main results that make what has been done constitute a novelty for the pedagogical professional training from Marti's thought, are the requirements and methodological orientations proper to the context of training in university education.
Downloads
References
2. La reflexión martiana adquiere singular trascendencia axiológica, lo que se evidencia en sendos idearios educativos, al margen de disímiles coyunturas históricas y dispares contextos, afines esencialidades de sus proyectos ético-pedagógicos.
3. La arista fundamental de la visión martiana lo constituye su concepción integradora de la ética en la educación de las nuevas generaciones y, por ende, en el profesional de la educación, donde ambos se complementan, asumiendo como única condición, su compromiso político con el educando para lograr sus derechos.
Referencias Bibliográficas
Castro, F. (7 de Julio de 1981). Discurso en el acto de graduación del Destacamento Manuel Ascunce Doménech. La Habana. https://www.granma.cu
Chacón, N. (2004). Dimensión ética de educación cubana. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Martí, J. (1963). Maestros ambulantes. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. T10, p. 288.
Martí, J. (1963). Los indios, los soldados. Crónicas norteamericanas. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. T10, p. 288.
Martí, J. (1963). La América. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. Martí, T8, p. 289.
Martí, J. (1963). Cuadernos de apuntes. # 18. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. T.21, p.377.
Martí, J. (1963). Patria. Enero 26. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973 T.5, p.468.
Martí, J. (1963). Ismaelillo. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. T.16, p.17.
Martí, J. (1963). Educación popular. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. Martí, T19, p. 375.
Martí, J. (1963). La universidad de los pobres. Escenas norteamericanas. Tomado de Obras Completas, 28 tomos, Editorial Nacional de Cuba e Instituto Cubano del Libro, La Habana, l963-l973. T.12, p.433