The pedagogical training of university students of the technical profile (Original).
Keywords:
Formación pedagógica; estrategia; perfil técnico; universidadAbstract
The pedagogical training of students with a technical profile is a priority in today's Latin American societies and particularly in Ecuador, since the fundamental activities in the country are agriculture, livestock and tourism, which greatly need this type of personnel. Therefore, students must prepare to transmit knowledge to colleagues at study, work or other people in general. The research aims to resolve the problem related to the insufficiencies that manifest themselves in the pedagogical training of university students of the technical profile at the State Technical University of Quevedo (UTEQ), Ecuador that limit their level of learning and their social usefulness. The purpose of the investigation is framed in the development of a strategy to resolve this insufficiency. The main methods used are: Analysis-synthesis, Induction-deduction, Systemic-structural-functional, Observation, Interview and descriptive statistics. Among the results that are projected to be achieved are the determination of the theoretical references that support the pedagogical training of university students of the technical profile and the strategy for its implementation in school practice.
Downloads
References
Anijovich, R., Cappelletti, G., Mora, S. y Sabelli, S. (1990). Transitar la formación pedagógica. Paidós
Cáceres, M., Lara, L., Iglesias, M., García, R., Cañedo, C., Y Valdés, O. (2023). La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista Iberoamericana de Educación, 33 (1), 12-44 https://rieoei.org/RIE/article/view/2900
Espinoza, E.E. (2020). La formación dual en Ecuador, retos y desafíos para la Educación Superior y la empresa. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 304-311 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202020000300304&lng=es&tlng=es
Flores, F. (2018). La formación pedagógica y el uso de las tecnologías de la información y comunicación dentro del proceso enseñanza aprendizaje como una propuesta para mejorar su actividad docente. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 151-173 https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.1002
Nieto, J.M., González, A. y Begoña, M. (2017). Enfoques, metodologías y actividades de formación docente Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21, (3), 63-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56752489004
Pérez, L.R., Massón, R.M. y Torres, T. (2020). La formación profesional pedagógica del profesor universitario. Estudio comparado de experiencias universitarias. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1), 12-44. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sci_arttexpid=S=”%/-43142020000100004
Ripoll-Rivaldo, M. (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. Revista Telos, 3(2), 12-34. https://doi.org/10.36390/telos232.06
Valle, A. (2012). La investigación en Pedagogía: otra mirada. Pueblo y Educación.
Published
Versions
- 2025-09-02 (3)
- 2025-07-15 (2)
- 2024-08-08 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.