General and Analytical Chemistry exercise system for the training of the Agronomist Engineers (Original)
Keywords:
teaching-learning process; exercise system; self-learning; professional training; comprehensive training.Abstract
The article addresses the problem related to the inadequacies in the teaching-learning process of General and Analytical Chemistry in the professional training of the Agronomist Engineer, which limit the development of professional skills. For this purpose, the objective is to elaborate a system of exercises for the training of the Agronomist Engineer based on the guiding ideas of General and Analytical Chemistry from the perspective of the contextualization of the content to the future profession. In this sense, the Agronomy career requires a series of chemical knowledge that allows students to understand the processes and phenomena that occur in lignified higher plants, which makes it necessary to select the elements of chemical science such as the composition, structure and chemical-physical behavior of the elements and chemical substances, both inorganic and organic. Theoretical, empirical and statistical research methods were used. The main results are that, once the system of exercises was applied, all the students satisfactorily solved the problems of the specialty, and at the cognitive level, the results were superior to those initially presented.
References
Arias, N., Solano, M. & Cuza, E. (2024). Sistema de ejercicios para la formación profesional del Técnico en Zootecnia Veterinaria. REDEL, Revista Granmense de Desarrollo Local, 8 (2). https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4403
Bagué, Y. M., Bravo, M. L. & Morales, Y. (2021). Una alternativa para lograr la inclusión educativa a través de la resolución de problemas matemáticos. Revista Conrado, 17(79), 303-309. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-303.pdf
Banasco, J., Pérez, C. E., Pérez, M., Hernández, J. L., Caballero, C. A., Cuétara, R., Rico, P. P., Ribot, E., Giral, A., Díaz, M., Delgado, M. I., Fundora, J., Carrillo, A. T., García, M., Rivero, O., Barrios, l., Álvarez, P., Guzmán, M., Cala, N., … & Enrique, A. (2013). Ciencias Naturales: una didáctica para su enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.
Bonet A, L. (2019). Dinámica de las relaciones interdisciplinarias entre la Química y la Didáctica de la Química. [Tesis de doctorado, Universidad de Granma]
Casares, P. M., Carmona, G. Martínez, F. M. (2010). Valores profesionales en la formación universitaria. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, (Número Especial). https://redie.uabc.mx/redie/article/view/252/413
Díaz, E. M., Díaz, J. M., Gorgoso, A. E., Sánchez, Y., Riverón., G. & Santiesteban, D. de la C. (2020). La dimensión didáctica de las tecnologías de la información y las comunicaciones. RITI Journal, 8 (15). https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002
Espinosa, A. L. (2020). Programa de Química General y Analítica. Universidad de Granma.
Fonseca, C.L. (2024). La aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. REDEL, Revista Granmense de Desarrollo Local, 8 (2). https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4392
Guridi, F., Jiménez, L. & Pérez, D. (2004). Manual de Química Inorgánica y Analítica. Félix Varela.
Hedesa, P. Y. (2013). Didáctica de la Química. Pueblo y Educación.
Hernández, O. (2019). Sistema de ejercicios integradores para favorecer las habilidades en la asignatura Química. Unidad 2 "Los hidróxidos metálicos" en la Educación Secundaria Básica. REDEL, Revista Granmense de Desarrollo Local, 3(4). https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/download/969/1856/3475
Maldonado, K., Caicedo, C. R., Campozano, Y. H. & Murillo, L. R. (2023). Las tecnologías y su aplicación en el proceso educativo en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(3), 22-35.https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1314
Moncayo, O. F., Cano, J. C. & Bustamante, F. (2020). Pedagogía desde una perspectiva desa-rrolladora para los docentes de la carrera Administración de Empresas. Revista Conrado, 16(74), 248-253. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1358
Moncerrate, R., Del Pino, G. & Santos, L.M. (2024). Metodologías activas: un enfoque constructivista en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes universitarios. Roca, Revista Científico-Pedagógica de la Universidad de Granma, 20(3), 95-109. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4463
Suárez, Y. & Meléndez, R. (2023). La resolución de problemas en la Educación Técnica y Profesional: una visión de los alumnos. Revista Mendive, 21(3). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3317