Diagnostic of Training of the Competition Prosecution of the Economic Information in Students of Accounting Major. (Original)
Keywords:
process of teaching-learning; contents professional; competition; prosecution of the economic informationAbstract
At present, the Cuban economy needs greater efficiency in the use and saving of the scarce resources it has. For this, it is essential to have average accounting technicians who can discuss the essence of accounting and financial phenomena, taking into account current requirements. This requires the training of competencies that allow the analysis and interpretation of the results obtained for the correct decision-making by users of economic information. In response to this, the article aims to assess the results of a diagnosis made to the teaching-learning process of the specific professional training subjects and as part of this to the formation of the economic information processing competence in the students of the Accounting specialty. Being consequent with this purpose, different methods were used such as: analysis-synthesis, observation, survey, interview and document analysis; besides, the pedagogical and hermeneutical test were used. The integrated analysis of its results allowed obtaining a diagnosis of the current state of the referred processes.
Downloads
References
Flores, A. A., y Hidalgo, M. A. (2013). Principales competencias profesionales requeridas al Contador Público colegiado pequeñas empresas del Perúr. Quipukamayoc. Revista de la Facultad de Ciencias Contables, 13-18.
Guevara, Y. (2011). Sistema de ejercicios para desarrollar la habilidad profesional registrar hechos económicos en estudiantes de la especialidad Contabilidad (tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas "Blas Roca Calderío", Manzanillo, Granma.
Guibert, G. M. (2015). Las competencias profesionales y el perfil académico de los estudiantes de la facultadde Ciencias Contables, Económicas y Financieras de la Universidad de San Martín de Porres (tesis de doctorado). USMP San Martín de Porres, Perú.
Hernández, N. (2018). La formación laboral en los estudaintes de Técnico Medio en construcción Civil basada en competencias profesionales (tesis de doctorado). Universidad de Granma, Granma.
Linares, M. d. (2008). Estrategia didáctica de trabajo independiente para el desarrollo de la habilidad registrar en el estudiante de tercer año de la especialidad Contabilidad del IPE “Mario Domínguez Regalado” (tesis de Maestría). ISP "Felix Varela", Villa Clara.
LLanes, A. (2015). Estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad registrar hechos económicosen la especialidad Contabilidad (tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí", Camaguey.
López, E. (2007). Dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Contabilidad para le Bachiller Técnico, especialidad Contabilidad (tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico "Frank País", Santiago de Cuba.
Monserrat, M. A., Soriano, J. B., y Linares, L. (2017). Competencias exigidas a los egresados de la licenciatura en Contaduría Pública, para insertarse al mercado laboral que ofertan las Empresas. Caso de estudio. Horizontes de la Contaduría en las Ciencias Sociales, 104-117.
Moya, C. A. (2017). La formación de la competencia en Marketingen los estudiantes de la carrera Economía (tesis de doctorado) . Universidad de Holguín, Holguín.
Naranjo, E. (2013). Sistema de técnicas participativas para elevar la motivación profesional de los estudiantes de la especialidad Contabilidad (tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas"Blas Roca Calderío", Manzanillo, Granma.
Ortiz, A. (2015). Metodología para la enseñanza problémica de la Contabilidad en la formación profesional. Revista Méthodos, 17-32.
Roncancio, Á. D., Mojica, H. D., y Villamil, D. (15 de 7 de 2015). Las competencias de formación en contabilidad, el caso de Colombia. Recuperado el 5 de 12 de 2019, de researchgate: https://www.researchgate.net/publication/284552214
Soto, G., y Ferrada, S. (2017). Competencias profesionales que requieren los Auditores de Estados Financieros. (Soporte digital). Chile.
Torres, G. (2008). La formación de competencias laborales del Bachiller Técnico en la especialidad Agronomía (tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico "Oscar Lucero Moya", Holguín.