Psychoeducational preparation: an epistemological perspective from the education of older adults (Original)

Autores/as

Palabras clave:

psychoeducational preparation; university chair for the elderly; geroeducator; gerontagogical influence

Resumen

Population aging constitutes, from the most diverse sources of human knowledge, one of the imprints that mark the scientific production of the third millennium. In this sense, the historical responsibility to construct and disseminate integrated visions of reality that favor the social understanding of this phenomenon rests. This work aims to characterize the educational process of the University Chair for Older Adults from an epistemological perspective. Theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, and hermeneutic-dialectical were used. This study made it possible to clarify the main categories assumed in the research process, articulated around the complexity approach. The treatment of the educational process of the University Chair for Older Adults; revealed the theoretical and methodological deficiency in psychoeducational preparation to qualify the personalized gerontagogical influence of the geroeducator.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Eduardo David Pérez Fernández, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba

    Licenciado en Psicología. Máster en Investigación Educativa. Profesor Auxiliar

  • Yenier López Barrero, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Lenguas Extranjeras. Inglés. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar

  • Roelbis Lafita Frómeta, Universidad Metropolitana. Guayaquil. Ecuador.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Biología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

Referencias

Acosta, M., & García, J. (2015). La formación profesional pedagógica en el ámbito educativo cubano. Transformación, 11(2), 75-85. https://core.ac.uk/download/pdf/268093323.pdf

Alberto, O., & González, M. (2021). Buenas prácticas de la Cátedra Universitaria de Mayores en Matanzas: Una mirada desde la resiliencia. Revista Ciencias Pedagógicas, 14(1), 175-185. https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/284

Álvarez, C. (2002). Pedagogía como ciencia o Epistemología de la educación (2da ed.). Félix Varela.

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Prentice Hall.

Blanco, A. (2003). Filosofía de la Educación. Pueblo y Educación.

Cruz, A. L., & Rincón, L. T (2017). Gerontología educativa. Un horizonte pedagógico para la inclusión de las personas adultas mayores. https://www.researchgate.net/publication/336218956

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Educación, 42(2), 1-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68459741011

García, S. M., Lombillo, I., Ruiz, J. R., & Sosa, D. (2024). Aproximación teórica sobre gestión del conocimiento gerontológico - gerontagógico desde la formación continua en Educación Superior. Revista Cubana de Educación Superior, 43(2), 95-109. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142024000200095&lng=es&tlng=es

González, R. F. (2022). La planificación curricular. Punto de partida del trabajo pedagógico. Cultura, Educación y Sociedad, 13(1), 219-232. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8838303

Hincapie, N. (2016). Caracterización gerontagógica de los programas educactivos para mayores en Medellín, Colombia. Olhar de Professor, 19(2), 240-250. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68459741011

Orosa, T. (2024). La Cátedra Universitaria del Adulto Mayor en Cuba: Experiencias fundacionales y actuales. Espacios en blanco. Revista de educación, 2(34), 49-59. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-416

Pérez, M., Ortega, T., & Azcuy, L. (2020). Programas universitarios para mayores. Experiencias en Cuba y España. Revista Novedades en Población, Número Especial, 105-115. https://observatorio.anec.cu/uploads/09bb748e-c572-4652-a6cb-62feff1b921c.pdf

Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1983). Stages and processes of self-change of smoking: Toward an integrative model of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(3), 390–395. https://www.researchgate.net/publication/16334721

Román, M. (2005). Una modalidad didáctica gerontológica para atender las necesidades educativas del adulto mayor en Villa Clara [Tesis de doctorado, Universidad Central Marta Abreu].

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press.

Vygotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Pueblo y Educación.

Publicado

03-07-2025

Cómo citar

Psychoeducational preparation: an epistemological perspective from the education of older adults (Original). (2025). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 21(4), 214-228. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5206

Artículos más leídos del mismo autor/a