Didactic references of the construction of written texts in the course English A1. (Review)

Palabras clave: communication; teaching-learning process; writing; construction of written texts

Resumen

Writing is the oldest way of information; a method which made possible to generate various alphabetic systems not only to establish communication, but also to store and manage information and knowledge. This article reflects a problem in the teaching-learning process of English in Cuban universities referred to the insufficient treatment of the construction of written texts. It aims to carry out a bibliographic review on didactic aspects of the teaching of writing in the English language, mainly in the construction of written texts. The didactic references of this skill as a foreign language are presented. It is concluded that to effectively satisfy this problem requires the use of the communicative approach in the writing process, in order to achieve in students an increase in the degree of communication, organization and linguistic correction in the texts they write and in the actions carried out in this activity within the teaching-learning process.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

María Helen Tamayo Milanés, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

Licenciada en Educación Lengua Inglesa. Máster en Ciencias de la Educación. Instructor.

Yenier López Barrero, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

Licenciado en Educación Lengua Inglesa. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

Carlos Manuel Corredera Naranjo, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

Licenciado en Educación Lengua Inglesa. Instructor.

Citas

Abbot, G. (1989). The teaching of English as an international language. A Practical Guide. La Habana, Cuba: Revolucionaria.
Cassany, A. (1987). Enseñar lengua. Barcelona, España: Grao.
Castellano Simons, D. (2003). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Castellano Simons, D. et al. (2009). Talento. Concepciones y estrategias para su desarrollo en el contexto escolar. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Chamot, A. U. (1993). Students Responses to Learning Strategy Instruction in the Foreign Language Classroom. Foreign Language. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Domínguez García, I. R. (2007). Hacia la orientación de la escritura mediante un modelo didáctico. En el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de lengua y literatura. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Halliday, M. (1982). La interpretación del lenguaje y del significado. Madrid, España: Gredos.
Roméu Escobar, A. (1987). Elevación de la efectividad de la enseñanza de la composición de séptimo a noveno grado. Tesis en opción al grado académico de Doctor en Ciencias. La Habana.
Roméu Escobar, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Roméu Escobar, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Roméu Escobar, A. (2008). Comunicación y enseñanza de la lengua. Revista Educación, 83. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. (1981). Pensamiento y Lenguaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Publicado
2021-01-12
Cómo citar
Tamayo Milanés, M. H., López Barrero, Y., & Corredera Naranjo, C. M. (2021). Didactic references of the construction of written texts in the course English A1. (Review). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 17(1), 222-236. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2182
Sección
Artículos