The discalculia a specific upset of the apprenticeship of the mathematics (Review)

Authors

  • Fredi Fonseca Tamayo Semi-Internado “Luís Ángel Rodríguez Muñoz”
  • Pedro Ángel López Tamayo Universidad de Granma
  • Luis Massagué Martínez Universidad de Granma

Keywords:

discalculia; symptoms; causes; classification; treatment

Abstract

One of the most important skills in the work with the subject Mathematics in all the lessons is the one of calculation, nevertheless it is one of those of greater incidence in the problems of learning of the students. In Primary Education, students often have difficulty understanding and performing mathematical calculations, which is why this article aims to provide the theoretical foundations that support the treatment of dyscalculia in schoolchildren of this education, in which they have account definition, symptoms, causes, classification, characteristics, treatment and some considerations about the arithmetic calculation in the teaching-learning process of Mathematics. In the realization of the study the analytical-synthetic and inductive deductive theoretical methods were applied, as well as the analysis of documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, M. (2014). La Discalculia Escolar. Material de apoyo a la docencia (Soporte Digital).
Bravo, L. (1981). Teorías sobre la dislexia y su Enfoque científico. Santiago: Universitaria.
Caballero, E. (2002). Diagnóstico y Diversidad. Selección de lecturas. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Castro Ruz, F (2002). Discurso inaugural en la Escuela Especial para niños autistas. Periódico Granma, 4 enero de 2002. La Habana.
Cañar, M. (2010). Dificultades de aprendizaje. México: Trillas.
Castillo, S. (2009): El problema de la discalculia. Revista Educar. México: Trillas
Fernández, M. y otros (1985). Niños con dificultades para las matemáticas. Madrid: Pardiñas.
Galperin, P. (1981). Sobre el método de formación de las acciones intelectuales por etapas: analogías de la psicología evolutiva y pedagógica. Moscú: Progreso.
Giordano, L. (1978). Discalculia Escolar: dificultades en el aprendizaje de las Matemáticas. Buenos Aires: Ateneo.
Kosc, L. (1970). Psychology and psychopathology of mathematical abilities. Studia Psychologica1 12, 159–162. En A. Ardila, M. Rosselli, E. Matute. (Eds.), Neurología de los trastornos del aprendizaje (pp. 49-54). México: Manual moderno.
López, P. (2010). Modelo didáctico de desarrollo de las habilidades de cálculo aritmético con el uso de la informática en escolares del primer ciclo de la Educación Primaria. (Tesis inédita de doctorado). Instituto Superior Pedagógico “Blas Roca Calderío” Vicerrectoría de investigaciones y postgrados. Departamento de Desarrollo de recursos para el aprendizaje. Manzanillo. Cuba.
Navarte, M. (2003). Trastornos Escolares. Detección y Tratamiento. Bogotá: Lexus.
Rosas, L. (2012). Incidencia de la dominancia lateral en la disgrafia motriz en los niños/as de tercer año de EGB de la Escuela "Manuel de Jesús Valle" de la ciudad de Quito. Universidad Central de Ecuador. Tesis de Maestría. Quito. Ecuador.
Ríos, O (2006). La discalculia en el aprendizaje de la Matemática. España: Santillana.
Temple, C (1992). Developmental dyscalculia. Handbook of Neuropsychology, Vol .7.Elsevier: Amsterdam.

Published

2019-03-04

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The discalculia a specific upset of the apprenticeship of the mathematics (Review). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(1), 212-224. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/669

Most read articles by the same author(s)