Methodological alternative to establish interdisciplinary relationships between the Mathematical subjects and Accounting in the career of Business Administration of the State Technical University of Quevedo

Authors

  • Edgar Pastrano Quintana Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Karina Arévalo Briones Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • José Luis Lissabet Rivero Universidad de Granma

Keywords:

teaching learning; interdisciplinary relationships; mathematics, accounting, methodological alternative

Abstract

For higher education in Ecuador and in particular for the State Technical University of Quevedo, methodological work is a priority, with special emphasis on the treatment of interdisciplinary relationships. This problem is also reflected in the Faculty of Business Sciences specifically in the career of Business Administration with the purpose of dealing with the didactic elements on the relationship between Mathematics and Accounting. The presentation presents a methodological alternative aimed at the teaching-learning process of Mathematics and Accounting. It contains a theoretical foundation of the subject and the actions that allow developing an interdisciplinary work between the two selected subjects, which include the functions of the organizational levels, the methodological preparation and the class. Its application made it possible to verify the transformations in the mode of action of teachers in the projection of interdisciplinary methodological work, which conditions advances in the teaching-learning process of Mathematics subjects and Accounting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edgar Pastrano Quintana, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

    Profesor titular

  • Karina Arévalo Briones, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

    Profesora titular

References

Addine, F. (2004). Didáctica teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación.
Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad es un concepto “muy conocido”. En Didáctica de las Ciencias. Nexos y perspectivas. La Habana: Pueblo y Educación.
Fuentes, H. y otros (1998). Dinámica del proceso docente educativo de la Educación Superior. Santiago de Cuba: CEES “Manuel F. Gran”.
Fernández de Alaiza, B. (2000). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en Ingeniería Automática en la república de Cuba. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, La Habana.
García, J. (2004). Metodología para un enfoque interdisciplinario desde la Matemática destinada a fortalecer la preparación profesional del Contador. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Camagüey.
Martínez, B. (2003). La Interdisciplinariedad en las ciencias, la didáctica y el currículo. Perú.
Perera, F. (2008). Enseñanza-aprendizaje de las Ciencias ¿interdisciplinariedad o integración? Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias. La Habana. (En soporte electrónico).
Pérez, I. y Castillo, M. (2008). La preparación para establecer relaciones interdisciplinarias: un reto de los docentes de Ciencias Naturales. Educación y Sociedad, Año 6, No 4, oct-dic.
Salazar, D. (2004). La interdisciplinariedad, resultado del desarrollo histórico de la ciencia. Universidad de Ciencias Pedagógicas E. J. V. La Habana. (Material en soporte electrónico)
UTEQ (2008). Reglamento del Modelo Pedagógico por Competencias en la Educación Superior. Unidad de Planeamiento Académico. (En soporte electrónico).

Published

2019-03-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methodological alternative to establish interdisciplinary relationships between the Mathematical subjects and Accounting in the career of Business Administration of the State Technical University of Quevedo. (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(1), 13-27. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/648

Most read articles by the same author(s)