Historical study of the subject History of Cuba in the Education of Youth and Adults (Review)
Keywords:
historical trend study; teaching-learning process; heritage, historical contentAbstract
The article exposes the scientific results obtained from the application of the historical-logical method and has the purpose of revealing the main trends that have characterized the teaching-learning process of the subject History of Cuba in the Education of Youth and Adults with emphasis on historical heritage, in the period between 1988 and 2025. Three stages were defined for the study of the period, evidencing in each one the specific characteristics for each determined indicator that allowed revealing the trends by which has traversed the object and field of research. The need to improve the teaching-learning process of the subject History of Cuba is confirmed in a way that allows students to appropriate the historical content and can be significant in the educational and social field. The practical significance is given that the proposed study can be introduced into the programs and methodological guidelines of the subject History of Cuba of Youth and Adult Education in the context of the generalization of the III Improvement of the Ministry of Education.
Downloads
References
Álvarez, C., & Sierra, V. (1995). La investigación científica en la sociedad del conocimiento: un análisis. Universidad de Oriente. https://www.studocu.com/bo/document/universidad-privada-domingo-savio/metodologia-de-investigacion/la-investigacion-cientifica-en-la-sociedad-del-conocimiento/65289576
Álvarez de Zayas, R. M. (2006). Hacia un currículum integral y contextualizado. Editorial Academia.
Ávila, G. O. & Corría, R. (2024). Análisis histórico-tendencial del proceso de enseñanza-aprendizaje del contenido histórico local. Revista Conrado, 20(S1), 77-85. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/4045/3730/7748
Corría, I (2020). El patrimonio cultural intangible en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en el nivel educativo Preuniversitario [Tesis doctoral, Universidad de Granma].
Díaz, H. (2014). Atención a los educadores que están dando sus primeros pasos en la docencia de la Historia. Pueblo y Educación
Fernández, E. (2023). Modelo didáctico de tratamiento a las tradiciones patrióticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Historia de Cuba en el nivel educativo Primaria [Tesis doctoral, Universidad de Granma].
Lissabet, J. L. (2017). Experiencia de la aplicación del método “histórico-lógico” y la técnica cualitativa “análisis de contenido” en una investigación educativa. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/305
Ministerio de Educación. (2020). Seminario Nacional para Educadores. Pueblo y Educación.
Pérez, E. (2021). La historia reciente como contenido en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de la Historia de América en la educación Preuniversitaria [Tesis doctoral, Universidad de Las Tunas].
Reyes, J. I (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación de secundaria básica con su contexto social [Tesis doctoral, Universidad de la Habana].
Reyes, J. I. (2021). Fundamentos teóricos de la didáctica de la Historia Social Integral. Resultado del proyecto de investigación Historia para enseñar y aprender. Universidad de Las Tunas.
Rojas, A. (2013). La evaluación en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Preuniversitaria [Tesis doctoral, Universidad de Las Tunas].
Santana, R. (2021). El desarrollo del pensamiento histórico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales [Tesis doctoral, Universidad de Granma].
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

































