Emerging trends in consumer financial behavior: a comprehensive analysis of the last decade (Original).

Authors

Keywords:

consumer behavior; emerging trends; technology; sustainability; personalization; brand experiences

Abstract

The analysis of emerging trends in consumer behavior over the last decade reveals a significant evolution in preferences and purchasing decisions. The growing influence of technology, environmental awareness, and personalized experiences stands out as key factors. Digitization has transformed how consumers research and acquire products, while sustainability has become a central criterion in their choices. The demand for personalized experiences and emotional connection with brands has also driven notable changes in the market dynamics. This comprehensive analysis provides a holistic insight into the forces driving emerging trends, offering businesses a solid framework to adapt and anticipate the changing expectations of consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Freddy Hernán Bustamante Vera, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Ingeniero en Administración Financiera. Máster en Finanzas. Profesor. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

  • Emilio Alberto Yong Chang, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Ingeniero en Gestión Empresarial. Máster en Dirección de Empresas. Profesor. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

  • Mariela María Martínez Roselló, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias. Prof. Titular. Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

References

Abdul, B. C., Rodríguez, L. M. R., & Carrión, E. L. G. (2020). Comportamiento del mercado digital respecto a la moda sostenible: Estudio de caso de influencers españolas. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1559-1582. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/34281

Briand, L. M. (2020). El comportamiento de los consumidores ante las innovaciones alimentarias [Tesis de grado, Universidad Pontificia de Comillas]. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/37485

Duque, P., & Duque, E. J. (2022). Tendencias emergentes en la literatura sobre el compromiso del cliente: un análisis bibliométrico. Revista Estudios Gerenciales, 38(162), 120-132. https://doi.org/10.18046/j.estger.2022.162.4528

Gallegos, C., & Taddei, I. C. (2022). Controversia sobre la racionalidad en el comportamiento del consumidor. Revista Interdisciplina, 10(27), 203-224. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2022.27.82152

Gonzáles, L. Y., & Vásquez, G. E. (2022). Factores culturales, sociales, personales y psicológicos que influyen en el comportamiento del consumidor de alimentos orgánicos en Lima Metropolitana durante la pandemia de Covid-19. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/22233

Ku, P. C. (2019). Análisis de las tendencias del consumo de la quinua y exportación al mercado de los Estados Unidos [Tesis de Maestría, Facultad de Ciencias Contables]. cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11823

Lalaleo, A., Bonilla, D. M., & Robles, R. E. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación exclusivo para el comportamiento del consumidor desde una perspectiva teórica. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 147-164. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09

López, D. C., & Terán, M. M. (2020). Análisis de los factores que influyen en la intención de compra online. Vincula Tégica, 1377-1385.

Lyu, D., & Mañas, L. (2023). Tendencias emergentes en'neuromarketing': análisis Bibliométrico con CiteSpace (2017-2021).

Mendoza, N., Milena, L., & Morales, W. (2022). Una mirada a la brecha entre actitud y comportamiento del consumidor en la economía circular. Revista Tendencias, 23(1), 372-394. https://doi.org/10.22267/rtend.222301.194

Published

2024-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Emerging trends in consumer financial behavior: a comprehensive analysis of the last decade (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 53-67. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4556

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>