Application of the methodology for the treatment of Database content in de Computer Engineering career (Original).
Keywords:
teaching-learning process; subject Databases; methodology; dynamicsAbstract
The article presents the results obtained in the application of the methodology to develop the treatment of the content related to data modeling in the teaching-learning process in the subject Databases of the Computer Engineering career. The study is based on a pre-experimental design with pre-test and post-test, to verify the initial and final state of the development of the teaching-learning process of the subject. The data obtained show significant results in the appropriation, generalization, transfer and application of the content by the students related to the modeling of data to the solution of problems related to the object of the profession and allows to raise the quality of the training of the Graduated from Computer Engineering.
Downloads
References
Date, C. (2001). Introducción a los Sistemas de bases de datos (7ma ed.). Pearson-Prentice Hall.
Elmasri, R., & Navathe, S. (2007). Fundamentos de sistemas de bases de datos. Mc-Graw-Hill.
Fariña, J. (2009). Modelo de la dinámica de formación del pensamiento algorítmico singularizado en las consultas SQL en alumnos de los Politécnicos de Informática (Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico "José Martí Pérez").
García, A. (1997). Un modelo de versiones para la construcción de software de ayuda al diseño (Tesis de doctorado, Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas).
García, C. (2010). Enfoque sistémico a la modelación de datos, base para el desarrollo de una herramienta CASE (Tesis de doctorado, Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas).
Gómez, A. (2012). Alternativa metodológica para favorecer la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la informática, en el tema base de datos, en el 11no grado del IPU “Armando Valle López” (Tesis de maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero").
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill Interamericana S.A.
Lissabet, J. (1998). Estrategia didáctica para establecer el vínculo del contenido de la enseñanza con la práctica social, a través del proceso de enseñanza de la solución de problemas Matemáticos (Tesis de maestría, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas).
Lissabet, J. (2018). El método experimental en las investigaciones pedagógicas. Universidad de Granma, Centros de Estudios de Educación de Granma, Bayamo, Cuba.
Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problémica. Pueblo y Educación.
Mato, R. (2006). Sistema de Bases de datos. Editorial Félix Varela.
Ministerio de Educación Superior. (2017). Plan de estudio E. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.
Rodríguez, A. (2007). Sistema Integrado de Herramientas de Ayuda al Diseño de Bases de Datos en Ambientes Distribuidos (Tesis de doctorado, Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas).
Silberschatz, A., Korth, H., & Sudarshan, S. (2010). Database Systems Concepts (5th Ed.). Mc-Graw-Hill.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.