Methodology for the treatment to the relationship text-context in the study of the Cuban literature.
Keywords:
literary formation, context, text and context.Abstract
This article presents an experience related to the treatment of the text-context relationship in the study of Cuban literature, as a way to interact both with the community, its literary events, and with the educational and non-educational institutions with which the students of the Major Bachelor of Education in Spanish-Literature interact. The design of a didactic methodology that contributed to the literary formation and the cultural identity of the students responds to this purpose. To reach these results, methods of the empirical and theoretical levels were used in particular: the interview, the survey and the analysis and criticism of sources, which allowed the study of primary sources related to the Cuban Literature Subject.
Downloads
References
Addine, F., González, A., y Recarey, S. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García (comp.) Compendio de Pedagogía (pp. 80-101). La Habana: Pueblo y Educación.
Barbán, E. (2019). La educación literaria en la formación del profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Libro Ciencia e Innovación Tecnológica, vol. XI, en el capítulo Ciencias Pedagógicas. Con el código ISBN: 978-959-7225-64-5 del grupo II de la clasificación cubana de las editoriales académicas.
Barbán, E. (2020) Estrategia pedagógica para la promoción de lectura del texto literario en la carrera licenciatura en educación. Español-Literatura. Revista Roca con ISSN 2074 – 0735 / RNPS 2090.
Barbán, E., Martínez, M., y Rodríguez, Y. (2021).La relación texto-contexto: vía para el estudio de la literatura local. Revista Conrado, Volumen 17, S3.
Fierro, B. (2010). Temas actuales de Literatura Cubana. Matanzas. Cuba.
Kristeva, J. (2015). Semiótica General. Recuperado de http://unlfhucsemiotica.blogspot.com/2011/03/ Julia-Kristevahtml>
Mendoza, M. (2004). Alternativa para la dirección didáctica del proceso de formación del profesional de la educación. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Frank País García” Santiago de Cuba.
Montaño, J. (2004). Caracterización del canon literario escolar del preuniversitario cubano a partir de 1975 (tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Rienda, J. (2014) Límites conceptuales de la competencia literaria conceptual, en UNED. Revista Signa 23, PP. 753-777
Richard, S. (2006). L´analyse de contenu pour la recherche en didactique de la littérature. Le traitement de données quantitatives pour une analyse qualitative: parcoursd´une approchemixte. En Recherches qualitatives, 26 (1), 181-207.
Rodríguez, R. (2021). La promoción de lectura del texto literario en la formación del profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Español-literatura. (Tesis de doctorado). Universidad de Granma.
Schramm, K. (2012). The Oxford Handbook of Early American Literature. Literary Studies Book´s. Recuperado de https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb.
Sawyer, R. K. (2006). The New Science of Learning. Nueva York: Cambridge University Press.