Conceptual and teaching methodological problems. Accessibility to their essential characteristics (Original)

Authors

  • Alexis Ricardo Méndez-Pupo Universidad de Holguín
  • Omar García-Vázquez Universidad de Granma
  • Norberto Sánchez Veloz Universidad de Granma

Keywords:

conceptual and teaching methodological problems

Abstract

The present article is the result of the theoretic systematization of the basis that support the determination of conceptual and teaching methodological problems, there is a synthesis of the contribution of some researchers that have studied the theme, as well as part of the accumulated experience by the authors in direction of the methodological work, in the guidance and advising of methodological studio, instructive methodological  lessons and the tutorship of teaching materials as a way of the ending of academic studies of post-grades. In the research, there were used different methods to concrete basic ideas around the knowledge´s construction. The results show that there are features that distinguish a kind of problem from the other one.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexis Ricardo Méndez-Pupo, Universidad de Holguín

    Profesor Auxiliar

  • Omar García-Vázquez, Universidad de Granma

    Profesor Titular

References

Addine, F. (Ed.) (2004). Didáctica, teoría y práctica. El trabajo metodológico en la escuela cubana. Una perspectiva actual (pp. 239-254). Capítulo 16. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Ackoff, R. L. (1996). EL Arte de Resolver Problemas. Limusa, México

Álvarez de Zayas, C. (1992). La escuela en la vida. Artedu, La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Barallobre, L. (2009). El trabajo independiente en el área de ciencias naturales a favor de la integración de los contenidos. Tesis de maestría inédita. Holguín: Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero.

Calzadilla, O. y Salazar, M. (2008). El material docente. Una modalidad de culminación de la Maestría en Ciencias de la Educación de Amplio Acceso (MCE). Boletín Nro. 2. Holguín.

García y Caballero (2004). En Didáctica: Teoría y práctica de Addine, F., p. 240

Ortiz, E. y Mariño, A. (2004). La Clase metodológica instructiva en la educación superior cubana. Pedagogía Universitaria, 9 (1), 58-67.

Rosental, M. e Iudin, P. (1981) Diccionario Filosófico. La Habana: Editora Política.

Ministerio de Educación (1982). II Seminario nacional a dirigentes, metodólogos e inspectores de las direcciones provinciales y municipales de educación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación (2010). Reglamento del trabajo metodológico (RM 150/2010). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Published

2018-09-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Conceptual and teaching methodological problems. Accessibility to their essential characteristics (Original). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(3), 133-142. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/30