Education of the Sustainable from the Task Life in the Curricular Environmental Strategy in the University. (Review)

Authors

Keywords:

environmental education; sustainability; climate change; curricular strategy

Abstract

The environmental curricular strategy of the university has its concretion in the methodological work that is carried out in every career, department and faculty; so the topic sustainable is erected as fundamental support of the pedagogic process. With the result obtained  this work assumes ideas expressed from the Decade of the Nations Together with the Education for the Sustainable Development 2005-2014 (EDS) and the declaration of the Objectives of Sustainable Development (ODS) Calendar 2030 and its context in the content of the “Task Life" that is one of the main criteria  for the selection and determination of the curricular content; so, environmental education  in the disciplines and subjects of the different careers is taken into consideration and it is implemented in the development of the main processes of the university. The experience has as platform the participation of the authors and students in the investigation named project theoretical-methodological Concepción of Environmental Education guided to the Sustainable Development (EAoDS) for the preparation of the professionals of the education and it is related with the Based Adaptation in Ecosystem, project Alive Swamp that is executed in the south of the provinces of Artemisa and Mayabeque. The objective of the present work is to socialize ideas and actions related with the education of the sustainable from the environmental curricular strategy developed with the students in the faculty of Pedagogic Sciences, taking as a topic The Plan of State for the confrontation to the climatic change in the Republic of Cuba “Task Life."   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elio Lázaro Amador Lorenzo, Universidad Agraria de La Habana. San José de las Laja, Cuba.

    Doctor en Ciencias. Prof. Titular.

  • Hildelisa Martínez Pérez, Universidad Agraria de La Habana. San José de las Lajas. Cuba.

    Doctor en Ciencias. Prof. Titular.

  • Reinaldo Fernández Palenzuela, Universidad Agraria de La Habana. San José de las Lajas. Cuba.

    Doctor en Ciencias. Prof. Titular.

References

Amador, E.L., Martínez, H. (2017). Curso optativo de educación ambiental. Para todas las carreras Pedagógicas. Facultad de Ciencia Pedagógicas. Mayabeque. UNAH. Cuba.
Bautista-Cerro, M. J., Murga-Menoyo, M. A. y Novo, M. (2019). La Educación Ambiental en el S. XXI (página en construcción, disculpen las molestias). Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 1(1), 1103. Universidad de Cádiz. Recuperado de: https://revistas.uca.es/index.php/ReAys/index.
CITMA. (2017). Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida. La Habana: CITMATEL. Cuba.
CITMA. (2016). Programa Nacional de Educación Ambiental 2016/2020. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medioambiente La Habana, Cuba.
CITMA. (2017). Estrategia Ambiental Nacional 2017/2020. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medioambiente. La Habana, Cuba.
CITMA. (2017). Estrategia Ambiental del Ministerio de Educación Superior para el periodo 2017-2020. MES, Dirección de Ciencia y Técnica (documento digitalizado). Cuba
Roque, M. (2003) Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior, orientada al desarrollo sostenible. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de La Habana. Cuba
Tabloide Universidad para Todos. (2008). Curso Cambio Climático parte 1.Ministerio de Educación. Cuba: Editorial Academia. Cuba.
UNESCO. (2005) Decenio de Las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-2014): Plan de aplicación internacional. París: UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/004/001486/148654so.pdf. Recuperado 3 de noviembre de 2011.
Vilches, A., Gil, D. y Cañal, P. (2010). Educación para la sostenibilidad y educación ambiental. Investigación en la Escuela, 71. Recuperado de: http://www.uv.es/vilches/Documentos/EDS%20y%20EA.pdf. 3 de noviembre de 2011.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Education of the Sustainable from the Task Life in the Curricular Environmental Strategy in the University. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 1-16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2325

Most read articles by the same author(s)