System of differentiated exercises in General Chemistry I

Authors

  • Elena Piñeiro Alonso, Dr. C. Universidad de Granma
  • Victoria Elvira Torres Moreno, Dr. C. Universidad de Granma
  • Julio César Moreno Aguilera, Dr. C. Universidad de Granma

Keywords:

differentiated; independent work; system of exercises; teaching-learning process

Abstract

Higher Education has new challenges before it, in correspondence with the current demands in the different university careers. Chemistry, science linked from its emergence with the historical-social reality in which man develops, offers multiple edges to achieve a teaching-learning process that favors education for life. To structure and carry out a teaching-learning process through which the quality of the students' learning results is raised, an adequate preparation of the group of teachers and tutors is required, which allows them to conceive tasks with different levels of complexity, differentiated and varied according to the level of development reached by the students. We propose a system of differentiated exercises for the attention to individual differences through independent work in the General Chemistry I subject, to favor the teaching use in the 20 students of the Degree in Education. Chemistry. Superiority in the mastery of chemical contents is achieved and the treatment of the differentiated exercise system and its levels of complexity is considered adequate.

Author Biographies

  • Elena Piñeiro Alonso, Dr. C., Universidad de Granma

    Licenciada en Educación en la especialidad de Química

    Doctora en Ciencias Pedagógicas

    Profesora Auxiliar

  • Victoria Elvira Torres Moreno, Dr. C., Universidad de Granma

    Licenciada en Educación en la especialidad de Química

    Doctora en Ciencias Pedagógicas

    Profesora Titular

  • Julio César Moreno Aguilera, Dr. C., Universidad de Granma

    Licenciado en Educación en la especialidad de Mecanización Agropecuaria

    Doctor en Ciencias Pedagógicas

    Profesor Titular

References

1. Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. La Habana: Pueblo y Educación.
2. Ballester., S. y otros (1997). Metodología de la Enseñanza de la Química t.1,2). La
Habana: Pueblo y Educación.
3. Blanco, y Pereira J (2001) Química Inorgánica. 1 y 2 La Habana. Pueblo y Educación.
4. Bermúdez, R. y Pérez, L. (2003). Aprendizaje y crecimiento personal. La Habana:
Pueblo y Educación
5. Fierro, A. (1992). Personalidad y aprendizaje en el contexto escolar. Desarrollo
Psicológico y Educación, vol. II.
6. González, F. (1995). Comunicación personalidad y desarrollo. La Habana. Pueblo y
Educación.
7. Klinberg, L (1972), El Trabajo independiente. La Habana: Pueblo y Educación.
8. Labarrere, G. (2001). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
9. Lenin, V. I. (1964). Obras completas. (t. 38). Moscú: Progreso.
10. Pidkasisty, P. I. (1986). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la
enseñanza. Ciudad de La Habana. Pueblo y Educación.
11. Rojas, C. (1986). Cómo trabajar independientemente. La Habana: Pueblo y Educación.
12. Striezikosin.V.P.(1976). Organizasia procesa abuchenia y skolie. Moscú.
13. Vigotsky, L. S. (1987). Historia de las funciones psíquicas superiores. La Habana:
Científico – Técnico
14. Yesipov, P.V. (1981). El Trabajo Independiente de los alumnos en las clases.
Utshpedguis, Moscú. P-66-75.

Published

2020-01-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

System of differentiated exercises in General Chemistry I. (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1247

Most read articles by the same author(s)