Model for the development of the calculation skill with fractional numbers in primary education (Original)

Authors

  • Rodolfo González González Universidad de Granma
  • Guillermo Bello Rodríguez Universidad de Granma
  • Esther Santiesteban Almaguer Universidad de Granma

Keywords:

development; calculation skill; primary education

Abstract

Despite the implementation of the plan of continuous improvement of the National Education System and the advances of Cuban pedagogical science, in the teaching of Mathematics, it is observed that there are still insufficiencies in the learning of this subject in the school children of the primary level. The article addresses the insufficiencies in the teaching of arithmetic in school students, which limit the appropriation of mathematical knowledge and its application to the solution and assessment of exercises and problems. Its objective is the elaboration of a didactic model for the development of the calculation skill with fractional numbers in Primary Education, which reveals the relationships that are manifested among the components Structuring the knowledge system, Structuring the affective-cognitive-motivational relationships and Didactic-methodological structuring, through a didactic procedure with a conceptual-practical-contextual approach. It provides an epistemological logic for the development of the calculation skill with fractional numbers, which offers new qualities based on the relationship between the traditional treatment and the conceptual-practical-contextual approach, based on the didactic structuring of the skill. The population consists of 120 school children and eight teachers who teach classes in the eight groups of the second cycle, belonging to the primary school Ciro Redondo García,   municipality of Bayamo, Granma province.
Keywords: development; calculation skill; primary education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodolfo González González, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar

  • Guillermo Bello Rodríguez, Universidad de Granma

    Profesor Titular

  • Esther Santiesteban Almaguer, Universidad de Granma

    Profesora Auxiliar

References

Albarrán, J V. (2007). ¿Cómo realizar el tratamiento del cálculo mental? La Habana: Pueblo y Educación.
Bernabeu, M. (2005). Una concepción didáctica para el aprendizaje del cálculo aritmético en el primer ciclo. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.
Bernabeu, M. (2006). Folleto de ejercicios de Matemática 6to grado. Material digital. ICCP. La Habana. Cuba.
Campistrous, L. y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Pueblo y Educación.
González, R. (2016). La preparación del docente de la escuela politécnica cubana para el tratamiento a los números fraccionarios y el aprendizaje desarrollador. CDR. ISBN: 958-959-16-3092-5, abril de 2016.
González, R. (2016). Los métodos productivos de la enseñanza de la Matemática: una vía para el desarrollo de los rasgos creativos. CDR. ISBN: 958-959-1136-3., marzo 2016.
León, T. (2012). Sugerencias de trabajo metodológico para el fortalecimiento de la Matemática en la Educación Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.
López, P.A. (2010). Modelo didáctico de desarrollo de la habilidad de cálculoaritmético con el uso de la informática en el primer ciclo de la Educación Primaria. Tesis presentada en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Granma. Universidad Pedagógica “Blas Roca Calderío”.
Martínez, L.E. (2015). Metodología de la enseñanza de la Matemática para las escuelas pedagógicas. La Habana: Pueblo y Educación.
Rico, P. (2013). Procedimientos Metodológicos y Tareas de Aprendizaje. Una Propuesta desarrolladora desde las asignaturas Lengua española, Matemática, Historia de Cuba y Ciencias Naturales. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Model for the development of the calculation skill with fractional numbers in primary education (Original). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(2), 140-153. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/789

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>