Model for the development of the calculation skill with fractional numbers in primary education (Original)
Keywords:
development; calculation skill; primary educationAbstract
Despite the implementation of the plan of continuous improvement of the National Education System and the advances of Cuban pedagogical science, in the teaching of Mathematics, it is observed that there are still insufficiencies in the learning of this subject in the school children of the primary level. The article addresses the insufficiencies in the teaching of arithmetic in school students, which limit the appropriation of mathematical knowledge and its application to the solution and assessment of exercises and problems. Its objective is the elaboration of a didactic model for the development of the calculation skill with fractional numbers in Primary Education, which reveals the relationships that are manifested among the components Structuring the knowledge system, Structuring the affective-cognitive-motivational relationships and Didactic-methodological structuring, through a didactic procedure with a conceptual-practical-contextual approach. It provides an epistemological logic for the development of the calculation skill with fractional numbers, which offers new qualities based on the relationship between the traditional treatment and the conceptual-practical-contextual approach, based on the didactic structuring of the skill. The population consists of 120 school children and eight teachers who teach classes in the eight groups of the second cycle, belonging to the primary school Ciro Redondo García, municipality of Bayamo, Granma province.
Keywords: development; calculation skill; primary education
Downloads
References
Bernabeu, M. (2005). Una concepción didáctica para el aprendizaje del cálculo aritmético en el primer ciclo. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.
Bernabeu, M. (2006). Folleto de ejercicios de Matemática 6to grado. Material digital. ICCP. La Habana. Cuba.
Campistrous, L. y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Pueblo y Educación.
González, R. (2016). La preparación del docente de la escuela politécnica cubana para el tratamiento a los números fraccionarios y el aprendizaje desarrollador. CDR. ISBN: 958-959-16-3092-5, abril de 2016.
González, R. (2016). Los métodos productivos de la enseñanza de la Matemática: una vía para el desarrollo de los rasgos creativos. CDR. ISBN: 958-959-1136-3., marzo 2016.
León, T. (2012). Sugerencias de trabajo metodológico para el fortalecimiento de la Matemática en la Educación Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.
López, P.A. (2010). Modelo didáctico de desarrollo de la habilidad de cálculoaritmético con el uso de la informática en el primer ciclo de la Educación Primaria. Tesis presentada en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Granma. Universidad Pedagógica “Blas Roca Calderío”.
Martínez, L.E. (2015). Metodología de la enseñanza de la Matemática para las escuelas pedagógicas. La Habana: Pueblo y Educación.
Rico, P. (2013). Procedimientos Metodológicos y Tareas de Aprendizaje. Una Propuesta desarrolladora desde las asignaturas Lengua española, Matemática, Historia de Cuba y Ciencias Naturales. La Habana: Pueblo y Educación.