Epistemological analysis about the social competence and its development on university students of Primary Education career (Original)
Keywords:
social competence; develop of the competence; initial formation; primary educationAbstract
The present investigation has as objective to analyze epistemologically the social competence and its development in the university students of Primary Education career, to be a competence of a great importance in professor's formation, mainly the teachers of the primary education, for the complexity that exists in the process when they require to address children in the environment of their education. They are presented, in a structured way, contents referred to the competitions, the social competitions and their development in the initial formation of teachers for the primary education. For the production of the present text, it was used the analysis-synthesis and the systematizing of theoretical sources, with more incidence, among these to authors' works like Bisquerra and Pérez-Escoda(2007); Colunga, Garcia and Blanco (2008); Gola (2010) and Valencia (2018), starting from which it becomes evident the perception of the necessity of the development of the social competence on professors in formation of the level previously specified, so that they can apply them in their labor practice, with the purpose of achieving good results in the teaching-learning process.
Downloads
References
2. Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las Emociones. Madrid: Síntesis.
3. Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. España: Universidad de Barcelona.
4. Carbonell, J. (2008). Una educación para mañana, Barcelona: Octaedro.
5. Caride, J. A. (2009). Elogio de la pedagogía social: acerca de los nuevos y viejos desafíos de la educación social, Revista de Educação Pública, vol.18, núm. 38, pp.449-468. Disponible en: http://ie.ufmt.br/revista/sistema/revistas/arquivos/1272913243.pdf
6. Centro de Estudios Educacionales CEE, ISPEJV (2002). Preparación pedagógica integral para profesores universitarios. La Habana: Félix Varela.
7. Colunga, S., García, J., Blanco, C. (2008). Reflexiones acerca de la noción de competencia. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos36/competencias/competencias.shtml
8. Gola, M. J. A, (2010).Um Estudo Sobre Desempenho dos Professores Formados pelos Institutos Normais de Educação que Leccionam Disciplinas não Consagradas no seu Perfil de Saída.Monografia para o grau de Licenciado.
9. López de Dicastillo, N., Iriarte, C. y González, M.C (2008). Competencia Social y Educación Cívica. Concepto, evaluación y programas de intervención. Madrid: Síntesis, S.A.
10. Martínez, M. C. P. et al (2015).Desarrollo de la competencia social y prevención de problemas de conducta en el aula infantil, Universidad de Granada, Granada (España).Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/297715670_Desarrollo_de_la_competencia_social_y_prevencion_de_problemas_de_conducta_en_el_aula_infantil/download
11. Monjas, Ma. I. (2011). Cómo promover la convivencia: Programa de Asertividad y Habilidades Sociales (PAHS). 1ra edición. Madrid: CEPE.
12. Parra, I. B. (2013). La evaluación en la formación inicial del educador cubano. Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/article/view/86
13. Pérez, D. (2011). Un Acercamiento al Sistema de Formación Inicial y Permanente en Cuba: Retos y Perspectivas. Revista Docencia, 43(2), 63-79. Disponible en: http://www.revistadocencia.cl/pdf/20110808234839.pdf
14. Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: Ecoe.
15. Valencia, M. (2018). La formación de la competencia de automotivación en estudiantes de la licenciatura en educación primaria. Tesis doctoral en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Camagüey: Universidad de Camagüey.
16. Zins, J. E. y Weissberg, R. P., Wang, M. C. y Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and emotional learning. New York, Teachers College Press.

































