Current events of the training of aesthetic culture in careers studies and sociocultural management for development
Keywords:
training; aesthetic culture; cultural practicesAbstract
The work presented aims to show how the formation of the aesthetic culture manifests itself through the cultural practices of the young people who study careers in Sociocultural Studies and Management for development at the University of Granma. It is conceived through the quantitative and qualitative methodological confluence, privileging in it, the hermeneutic method and the anthropological approach. The results are specified in a characterization that demonstrates the incongruence existing between the current matrices of sensitivity of the students of the aforementioned careers and the general purposes of their training process. This study will pay tribute to the improvement of the process of integral, human and cultural formation of the professionals of this context in which the formation of the aesthetic culture is placed, significantly.
Downloads
References
Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior, en la concepción de la Universidad humana y cultural, una propuesta desde la Universidad Estatal de Bolívar. Quito, Ecuador: INDUGRAF.
Fruto, A. (2011). Dinámica de la formación estética en la especialización de cirugía plástica (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Guevara, L. Jóvenes universitarios frente a su contexto. Recuperado de http://investigacionuniversidadmesoamericana.blogpost. Consultado /04/2009/
Mandoki, K. (2005). La estetización difusa o la difusa estetización del mundo actual. En M. Sánchez. (Ed), Estética: enfoques actuales. (p. 239) La Habana, Cuba: Félix Varela.
Montejo, R. (2016). Prácticas y consumos culturales en las carreras Estudios Socioculturales y Gestión Sociocultural para el Desarrollo (tesis de pregrado). Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.
Puebla, M. (2018 junio). Metodología para la formación de la cultura estética en la carrera Estudios Socioculturales. Santiago. No 145-2018 Recuperado de https://www.uo.edu.cu/santiago
Sánchez, M.,y Torres, A. (2005). Aproximación al estudio de las vanguardias artísticas del siglo XX. Principales autores y temas. En M. Sánchez. (Ed), Estética: enfoques actuales (pp. 43-55). La Habana, Cuba: Félix Varela.
Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del currículo. Madrid, España: Morata.
Tünnerman, C. (2009). La educación superior en el umbral del siglo XXI. Caracas, Venezuela: CRESALC-UNESCO.
Ubals Álvarez, J. (2012). Concepción pedagógica de la formación de la cultura estética del licenciado en educación desde su formación inicial. (tesis doctoral). Universidad de Guantánamo, Guantánamo, Cuba.