How to change the beliefs and the thought using the contents of the mathematical modeling in the training of engineers? (Original)
Keywords:
mathematical thought; models; problems; strategyAbstract
This work describes a practical case of Jamonada's production, that it allows examining how teaching the contents of the mathematical model applied to the problem solution, Also it is analysis object of professor actions to influence in the student mathematical thought in his beliefs about the importance of the mathematical discipline in his future profession.
Downloads
References
Álvarez, C. (1995). Una escuela para la excelencia. Centro de estudio para la educación Superior, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Bucci, N; Terán, A. (2008). Las nuevas responsabilidades de los Ingenieros. Universidad, Ciencia y Tecnología. Junio, 2008 (pp 6).
Camarena, p (1987). Diseño de un curso de ecuaciones diferenciales en el contexto de los circuitos eléctricos. Tesis de Maestría en Ciencias con especialidad en Matemática Educativa, CINVESTAV-IPN, México, 1987.
Cegarra, J. (2004). Metodología de la Investigación Científica y Tecnológica. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, España. pp 1-37.
Freudenthal, H. (1985). Mathematics starting and staying in reality en Developments in School Mathematics Education Around the World, texto compilado por Wirszup y Streit, Reston, VA: NCTM. (Traducido .Documento Interno del GPDM).
García-Córdoba, F. (2005). La investigación tecnológica. Investigar, Idear e Innovar en Ingenierías y Ciencias Sociales. Ciudad de México: LIMUSA, México. pp 31-74.
Medina y otros (2011). La enseñanza reflexiva en la educación superior. Ediciones octaedro, ISBN: 978-84-9921-137-4, Depósito legal: B. 23.096-2010. Institut de Ciències de l’Educació, Universitat de Barcelona, España.
Melo, M. (2003). Las Matemáticas en la ingeniería a través de la historia. Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 13.
Villa, J; Ruiz, H. (2009). Modelación en educación matemática: una mirada desde los lineamientos y estándares curriculares colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. No. 27, (mayo – agosto de 2009, Colombia), acceso: [http://revistavirtual.ucn.edu.co/], ISSN 0124-5821. Colombia.
Wells, G. (1999). Dialogic Inquire.Toward a Sociocultural Practice and Theory of Education. Cambridge, University Press. USA.