Emotional education and school coexistence: pillars in the holistic development of Junior High School students (Review)
Keywords:
emotional education; school coexistence; holistic development; Junior High Schoool education; socio-emotional skills; school climate IntroducciónAbstract
Emotional education and school climate have become essential components for the holistic development of students in basic education, especially in educational contexts where socio-emotional challenges are increasingly evident. This article aims to analyze, through a literature review, the relationship between these two dimensions as pillars of holistic development. To this end, 16 academic sources published between 2019 and 2025 were reviewed, including scientific articles, books, and institutional documents related to emotional competencies, school climate, socio-emotional development, and pedagogical practices linked to student well-being. The results show that emotional education contributes significantly to the development of skills such as self-regulation, empathy, and resilience, which directly influence the quality of interpersonal relationships and academic performance. Thus, it is concluded that the connection between emotional education and school climate is indispensable for promoting the holistic development of students. Finally, it is recommended to consolidate institutional policies and sustainable pedagogical strategies that allow for the effective integration of emotional education into school life.
Downloads
References
Anilema, G. M., Maldonado, G. P., Vásquez, L. E., Solano, G. E., Silva, J. B., & Aguay, D. A. (2024). Inclusión de habilidades socioemocionales en los programas educativos: Claves para el desarrollo integral del estudiante. South Florida Journal of Development, 5(12). https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-018
Arteaga, A. A. (2024). Rol docente en el desarrollo emocional de los estudiantes del Subnivel de Educación Básica Media [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio digital UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13985
Cedeño, W. A., Ibarra, L. M., Galarza, F. A., Verdesoto, J. D. R., & Gómez, D. A. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y sociedad, 14(4), 466-474. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000400466&script=sci_arttext
Conejo, F. (2022). De la inteligencia emocional a la autorregulación del aprendizaje: Un camino hacia la autonomía del aprendizaje en el estudiante. Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/16183
Delgado, M. M., Piguave, K. M., Posligua, K. J., & Palma, S. T. (2025). El rol de las emociones en el proceso de aprendizaje: Una mirada desde la educación socioemocional. Pedagogical Constellations, 4(1), 187-217. https://doi.org/10.69821/constellations.v4i1.93
Gómez, C. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): Una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 140, 107-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6312616
Gómez, M. C., & Agramonte, R. C. (2022). La convivencia escolar: Un tema recurrente en el contexto de las prácticas educativas actuales. Revista Espacios, 43(6), 1-17. http://www.revistaespacios.com/a22v43n06/a22v43n06p01.pdf
Guerrero, Á. E., Intriago, L. P., Segovia, M. S., & Ganchozo, M. V. (2025). Educación emocional como herramienta para prevenir el acoso escolar. Multidisciplinary Collaborative Journal, 3(1), 1-15. https://mcjournal.editorialdoso.com/index.php/home/article/view/42
Medina, J. M., Guerra, J. G., & Benitez, J. A. (2024). El Papel de la Educación Emocional y el Desarrollo de Habilidades Socioemocionales en el Currículo de la Educación Secundaria en Ecuador. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(2), 6743-6758. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11090
Mendoza, L. R., Quishpe, S. K., Simbaña, L. P., Vásquez, G. R., & Villaprado, K. P. (2025). Educación emocional en la atención a la diversidad y la convivencia escolar. Revista Científica Multidisciplinaria Ogma, 4(1), 143-155. https://revistaogma.com/index.php/home/article/view/90
Miranda, V. M., Loor, M. A., Pilay, M. E., Zhagui, M. C., & Jurado, I. M. (2025). Efectividad de un programa de inteligencia emocional para mejorar el rendimiento y la convivencia en el aula. Revista Multidisciplinar Epistemología de las Ciencias, 2(4), 357-373. https://www.omniscens.com/index.php/rmec/article/view/274
Presidencia de la República del Ecuador. (2011, 31 de marzo). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Registro Oficial Suplemento 417. https://www.esmeraldas.gob.ec/images/LOTAIP/Archivos/LOEI.pdf
Pulido, C., & Lorente, M. (2024). Trayectoria de la UNESCO sobre la educación para la ciudadanía mundial: retos y avances. Aula, 30, 11-24. https://doi.org/10.14201/aula2024301124
Sandoval, E. A. (2024). Metodología para la revisión sistemática de literatura crítica sobre los desarrollos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 1007-1025. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/10546
Sanmartín, R. C., & Tapia, S. R. (2023). La importancia de la educación emocional en la formación integral de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1398-1413. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6285
Sisalema, A., Villavicencio, V., & Merino, C. (2025). Estrategias de educación emocional en las aulas de la primera infancia. Revista Latinoamericana de Calidad Educativa, 2(2), 9-19. https://doi.org/10.70625/rlce/140
Toscano, D. F., Peña, G. E., & Lucas, G. A. (2019). Convivencia y rendimiento escolar. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 63-68. https://doi.org/10.62452/0st5an92
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

































