Pedagogical model of formation of computer culture in the university context (Original)

Authors

Keywords:

model; subsystems, components, regularities.

Abstract

The research deals with a problem related to the insufficiencies in the cultural formation within the university context, which limit the solution of problems. The theoretical contribution is the foundation of a pedagogical model of computer culture formation in the university context, in which are determined the subsystems and components, their relationships, the qualities and regularities of the modeled process. In addition, a theoretical definition on the formation of computer culture is offered, as well as a pattern of achievements and requirements for its formation in the process of computer training. It is evaluated the active and conscious participation of students in their training, the role of the academic year staff, the execution of activities of academic, research, working and extracurricular nature, the determination of impacts on the formation and the efficient application of evaluation forms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yordan Batista Avila, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Pedro Ángel López Tamayo, Universidad de Granma. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • María Isabel Machado Solano, Universidad de Granma. Cuba

    Licenciada en Educación en la especialidad Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

  • Guillermo Bello Rodríguez, Universidad de Granma. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

Cerezal, J. (2008). Material Básico de Metodología de la investigación y calidad de la educación. (Tabloide), Maestría en Ciencias de la Educación: Fundamentos de las ciencias de la educación: Módulo II: primera parte. Pueblo y Educación.

Chávez, J. (2007). ¿Qué vamos a entender por un resultado científico?

Fuentes, H., Montoya, J., & Fuentes, L. (2011). La formación en la educación superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Universidad de Oriente.

Horruitiner, P. (2007). La universidad cubana: el modelo de formación. Félix Várela.

Lenin, V. (1976). Obras completas (T. 36). Progreso.

Vigotsky, L. (1983). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Pueblo y Educación.

Published

2025-03-31

How to Cite

Pedagogical model of formation of computer culture in the university context (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 940-956. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5083

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>