Virtual education and its impact on the teaching-learning process of students at the Upper Basic level (Original)
Keywords:
virtual education; teaching; learning; impact of educationAbstract
In recent years, virtual education has gained considerable importance as a response to the educational needs of the 21st century. However, the real impact on the teaching-learning process is still a matter of debate among researchers and professionals. This article aims to assess the impact of virtual education, through the implementation of a strategy, on students at the upper basic level in an educational center in Ecuador. To this end, 90 students from the upper basic level of the Colimes Educational Unit were selected in the 2022-2023 school year. The application of a survey, direct observation, document review and conversational interviews with students made it possible to assess as very positive the impact of the implementation of a constructivist educational strategy on motivation, learning and satisfaction. The results of other studies regarding access to virtual learning environments, inequalities and the impact of the necessary social interaction in the teaching-learning process were also strengthened.
Downloads
References
Aguilar, F. R. (2024). El conocimiento de estrategias de aprendizaje como alternativa para el fortalecimiento de competencias heutagógicas en estudiantes universitarios en modalidad virtual. Cátedra, 7(2), 19-40. https://doi.org/10.29166/catedra.v7i2.6182
Baque, G. R., & Portilla, G. I. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75-86. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2632/html
Bautista, Y. (2022). Encuentro entre las teorías de Piaget y Freire y su vinculación con el aprendizaje organizacional de Peter Senge. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 10(2). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/288
Berumen, E., Villegas, H. G., & Ávila, S. (2023). Implicaciones de la educación virtual durante la pandemia covid-19: Una encuesta a estudiantes del Tecnológico Nacional de México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26). https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1404
Camarillo, H. M. (2020). La enseñanza-aprendizaje del derecho a través de una plataforma virtual: Hallazgos incipientes del constructivismo de Piaget, Vygotsky y Ausubel conforme a las percepciones de los informantes. Instituto de Ciencias Sociales y Administración. https://cathi.uacj.mx/handle/20.500.11961/16853
Engel, A., & Coll, C. (2021). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225-242. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489
Fernández, R. H., & Cisneros, P. (2021). La tecnología y la educación en danza: una revisión bibliográfica en WOS (2011-2021). Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 193-213. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.18424
Guizado, J. V., & Ramón, J. A. (2022). Retos digitales del profesorado en gestión de la enseñanza virtual de matemáticas. Revista Venezolana de Gerencia, 27(7), 390-408. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.26
Hernández, C. A., Gamboa, A. A., & Prada, R. (2022). Transición de la enseñanza presencial a la remota mediada por tecnologías digitales: Percepciones de estudiantes universitarios. Revista Boletín Redipe, 11(1), 452-271. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1654
Maldonado, K., Mero, K., Merchán, E., & Lucas, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535
Martínez, N., & Martínez, L. (2024). Sinergia Piaget, Vygotsky y la inteligencia artificial en la educación universitaria. Vinculatégica EFAN, 10(4), 70-84. https://doi.org/10.29105/vtga10.4-948
Miao, F., Huang, R., Liu, D., & Zhuang, R. (2021). Garantizar un aprendizaje a distancia efectivo durante la disrupción causada por la COVID-19: Guía para docentes. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375116_spa
Moreno, M. O., Ramírez, J. L., Vera, J. A., Moreno, M. O., Ramírez, J. L., & Vera, J. A. (2022). Conocimientos tecnológicos-pedagógicos y uso de tecnologías digitales en la enseñanza remota de emergencia por docentes universitarios. Espacios en blanco. Revista de Eduación, 2(32), 125-135. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/1186
Muñoz, E. Y., Jacome, E. G., & Medina, G. J. (2024). Análisis de la Brecha Digital y el Acceso a Recursos Tecnológicos en las Instituciones de Educación Secundaria en Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6698-6719. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11086
Pearson Higher Education. (2023, 28 de abril). Ejemplos de plataformas E-learning para la educación superior. https://blog.pearsonlatam.com/educacion-del-futuro/ejemplos-de-plataformas-e-learning-para-la-educacion-superior
Pillajo, H. G., & Sierra, P. X. (2022). El impacto de la educación virtual en la Universidad durante el Covid-19. Revista Vínculos ESPE, 7(2), 91-106. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2536
Roa, J. C. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica Estelí, 63-75. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 15-25. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v61n1/v61n1_a10.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.