Influence of school discipline on the learning of students at the Higher Basic level (Original)
Keywords:
educational strategies; school discipline; collaborative learning; processAbstract
There are numerous research works on school discipline and its influence on the learning process. Some authors think that it favors the learning process, on the contrary side, others focus its limitations in terms of creativity, if it is not properly controlled. This research aimed to assess the influence that school discipline has on students' significant learning, in order to establish an adequate style that supports significant learning. It was carried out a bibliographic review and a field research by means of surveys and interviews to teachers and parents of the educational center. The reviewed bibliography and the empirical results confirm the positive influence of school discipline on learning and the need to prepare teachers and parents in the development of educational strategies. It is concluded that discipline had a direct influence on the learning process of students from eighth to tenth grade at "Colimes Educative Unit" in 2023, but aspects that could strengthen the learning process should be stressed, without underestimating the current values and potential of the students, through collaborative learning.
Downloads
References
Apaza, F., & Chipana, L. N. (2020). Disciplina escolar y desarrollo de los aprendizajes de estudiantes del tercer grado de primaria institución educativa No 70564 Juliaca, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.12773/12151
Barajas, J. D. V. (2023). Disciplina escolar: Definición, naturaleza, limitaciones y propuestas de implementación en el campo educativo. Revista Veritas, 4(4). https://revistas.unisucre.edu.co/index.php/veritas/article/view/1054
Candel, R. P. (2020). Liderazgo docente en la disciplina escolar de los estudiantes de la de la Unidad Educativa Elías Rivero Góngora, Guayaquil 2020. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/52481
Cedano, M., & Paniagua, O. (2024). Talleres socioformativos para mejorar la disciplina escolar en niños de una escuela pública San Juan de la Maguana, República Dominicana. https://repositorio.usil.edu.pe/items/116cb943-7968-4d9c-9e81-9b4d60424b72
Guzmán, P. (2021). El valor formativo de la Historia como disciplina escolar desde los programas de estudio de la educación secundaria chilena: Un análisis a través del código disciplinar. Clio & Asociados, 32, 1-20. http://dx.doi.org/10.14409/cya.v0i32.10153
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill, inc. https://biblioteca.ucuenca.edu.ec/digital/s/biblioteca-digital/ark:/25654/2140#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Olivas, J. A. (2023). La práctica de valores y su relación con la disciplina escolar de los estudiantes de la I.E.E. N° 20820 “Nuestra Señora de Fatima” – Huacho, durante el año escolar 2022. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/8887
Ricopa, N. L. (2021). Disciplina escolar y aprendizaje significativo en los estudiantes de la institución educativa N° 64031 Nuestra Señora de las Mercedes, Pucallpa—2019. https://hdl.handle.net/20.500.14621/5788
Rochina, S. C., Ortiz, J. C., & Paguay, L. V. (2020). La metodología de la enseñanza aprendizaje en la educación superior: Algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 386-389. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202020000100386&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Rojas, M. R. V., Resino, D. A., & Guerra, O. U. (2024). Estrategias de Aprendizaje y su Impacto Académico en Estudiantes de Educación Superior: Revisión Sistemátizada 2016-2023. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9451
Solarte, M., & Arias, C. E. (2021). Disciplina Escolar: Aportes didácticos a docentes desde Orientación Escolar, en la Básica Primaria del Colegio Simón Bolívar, Cúcuta. https://hdl.handle.net/20.500.12442/9012
Uvillus, M. C. (2022). Relación entre disciplina escolar y aprendizaje: Un estudio de caso en el segundo año de educación general básica en una institución educativa del cantón Mejía [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/23353
Zarate, F. (2020). Disciplina escolar y aprendizaje colaborativo de los estudiantes del 5o grado de primaria de la I.E. N° 1189—Chaclacayo 2019. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/40746
Published
Versions
- 2025-03-26 (3)
- 2025-03-26 (2)
- 2025-02-11 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.