Contextualized treatment of environmental content in the subject Chemistry in Senior High School (Original)
Keywords:
methodology; contextualized treatment; chemical substances; environmental content; learningAbstract
The objective of this article is to present the results of the application of a methodology to develop the contextualized treatment of the environmental content in the subject Chemistry in Senior High School, based on the structure-property-application relationship of chemical substances. To carry out the study, theoretical and empirical methods were applied; among them, the systemic-structural-functional and modeling to theoretically represent the structure of the studied process, synthetized in the methodology for the contextualized treatment of the environmental content in the subject Chemistry, as well as the hypothetical-deductive. In the case of the empirical methods, the pedagogical test was applied to determine the learning level of students about chemical content in relation to environmental content in the subject Chemistry, before and after the implementation of the pre-experiment, in order to corroborate the effectiveness of the methodology through the pedagogical experiment. The methodology makes possible the contextualized treatment to the environmental content in the subject Chemistry, departing from the integration with the general and specific guidelines and leading ideas of Chemistry and allows linking the contents of this science to real situations of the environment. The results obtained show the effectiveness of the methodology, after its implementation, which corroborates the hypothesis proposed, with respect to favoring the learning of chemical content in relation to environmental content in students.
Downloads
References
Caamaño, A. (2018). Enseñar química en contexto: un recorrido por los proyectos de química en contexto desde la década de los 80 hasta la actualidad. Educación Química, 29(1), 21-54. doi: 10.22201/fq.18708404e.2018.1.63686
Fernández, J., Elórtegui, N., Pérez, J., & Rodríguez, F. (2012). Reacciones químicas. Grupo Blas Cabrera Felipe. https://www.grupoblascabrera.org/webs/ficheros/02%20Unidades/Reacciones%20quimicas.pdf
Hedesa, Y. (2015). Didáctica y currículo de la Química. Pueblo y Educación.
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill Interamericana S.A.
Jerez, B., & Piñeiro, E. (2022). Fundamentos epistemológicos del tratamiento de los problemas ambientales en el proceso de enseñanza-aprendizaje en Química (Revisión). Revista Granmense de Desarrollo Local (REDEL), 6, 211-233.
Lay, I. (2018). La educación ambiental una metodología para potenciar el desarrollo en la comunidad. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 6, 32. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/06/educacion-ambiental-comunidad.html
Lugo, A. C., Álvarez, C., & Estrada, C. (2021). Una metodología para fortalecer la educación ambiental. Mendive. Revista de educación, 19(2), 476-492. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962021000200476&script=sci_abstract&tlng=pt
Michell, M. C., & Castillo, M. M. (2017). La relación estructura –propiedad- aplicación de las sustancias químicas. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 3(3), 101-105. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/838
Ministerio de Educación. (2016). Plan de estudio de la Educación Preuniversitaria. Pueblo y Educación.
Piñeiro, E., Torres, V. E., & Moreno, J. C. (2020). Sistema de ejercicios diferenciados en la Química General I. Revista Granmense de Desarrollo Local (REDEL), 4, 166-180. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1247
Rosabal, R., Rodríguez, Y., Torres, V., Lao, L., & Pérez, G. (2022). La construcción del contenido químico en relación con la dimensión ambiental en el nivel preuniversitario. Conrado, 18(4), 528-536.
Sosa, P. (2015). El largo y sinuoso camino de la Química. Educación química, 26(4), 263-266. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-893X2015000400263&script=sci_arttext
Suger, D. (2020). Qué es la química y los compuestos químicos. https://www.galileo.edu/fabiq/historias-de-exito/que-es-la-quimica-y-los-compuestos-quimicos/
Tía, M. L. (2014). Metodología para el tratamiento de las reacciones químicas en la Educación Técnica y Profesional [Tesis de Doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío]. Granma.
Torres, V. E., Tía, M. L., Pérez, G., & Peneque, M. R. (2022). El proceso de enseñanza-aprendizaje: lógica, dinámica y estimulación del aprendizaje. Santiago, (157), 86–100. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5453
Vidal, R. (2012). La actividad práctico experimental de contenidos de Química con el apoyo del software educativo en la formación inicial de profesores de Biología- Química de la Educación Media. Una estrategia didáctica [Tesis de Doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona]. La Habana.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.