Knowledge management for technological transfer at the State University of the South of Manabí (Original).

Authors

Keywords:

competitiveness; regional development; educational innovation; interdisciplinarity; emerging technologies.

Abstract

Currently, knowledge management for technology transfer at the university is essential to strengthen the link between academia and the productive sector, promoting innovation and development. The main objective of this research was to analyze how knowledge management can optimize technology transfer processes at the university, promoting an academic environment that responds to the needs of the socioeconomic environment. A descriptive and exploratory methodology was used, with a quantitative qualitative approach, which included methods at the theoretical, empirical and mathematical statistical level. This methodology allowed data to be collected through teachers, students and expert judgment. The main result revealed that adequate knowledge management significantly improves the effectiveness of technology transfer, facilitating the generation of relevant and applicable innovations. It is concluded that knowledge management is a necessary component to ensure that the technologies developed at the university have a positive impact on the region, improving educational quality and strengthening the competitiveness of the local productive sector. This study was born from the research project: Knowledge management for technological transfer at the State University of the South of Manabí, it was carried out together with the Research Group titled: Development and Innovation in Information and Communications Technologies, both belonging to the master's degree in Information and Communication Technologies of the Postgraduate Institute.

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Author Biographies

  • Kirenia Maldonado Zuñiga., Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Doctorando en Tecnología de la Información y Comunicación. Universidad Nacional de Piura. Perú. Magister en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación Informática. Catedrática de la maestría en TIC del Instituto de Posgrado Unesum. Docente de la carrera Tecnologías de la Información de la Facultad Ciencias Técnicas en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Raquel Vera Velázquez, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Matemáticas. Facultad de Ciencias Naturales y de la Agricultura. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Martha Irene Romero Castro., Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Doctora en Tecnologías de la Información. Docente de la Carrera de Tecnologías de la Información de la Facultad de Ciencias Técnicas. Catedrática de la Maestría en Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Instituto de Posgrado de la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Holger Benny Lucas Delgado, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Doctor en Tecnologías de la Información y Comunicación. Magister en docencia universitaria e investigación educativa. Ingeniero en Sistemas. Coordinador y Docente de la Carrera de Tecnologías de la Información de la Facultad de Ciencias Técnicas. Catedrático de la Maestría en Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Instituto de Posgrado de la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

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Published

2024-09-26

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Knowledge management for technological transfer at the State University of the South of Manabí (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 1006-1028. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4761

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