Informatization strategy in the careers of the University of Granma (Original).

Authors

Keywords:

strategy; informatization; technology; communications.

Abstract

The research responds to the problem related to the insufficiencies in the efficient use of Information and Communication Technologies in the careers of the University of Granma, which limit the solution of problems. The practical contribution consists of a pedagogical strategy for the improvement of the informatization process in the careers of the University of Granma, based on the efficient use of Information and Communication Technologies, which is an instrument for the concretion in practice; In it, the stages and actions defined allow diagnosing, planning, executing and evaluating this process based on the technological conditions of the context where it is developed, the active and conscious participation of students in their training, the role of the academic year group, the execution of academic, research, work and extracurricular activities, the determination of impacts on training and the efficient application of evaluation methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yordan Batista Avila, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Cuba.

  • Pedro Ángel López Tamayo, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Cuba. 

  • María Isabel Machado Solano, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Universidad de Granma. Cuba

  • Guillermo Bello Rodríguez, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Cuba.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación.
Álvarez, T. (2004). Un programa propedéutico de extensión universitaria para el desarrollo de la cultura general integral de los estudiantes de la facultad de Profesores Generales Integrales de Secundaria Básica. (tesis de maestría). Instituto Pedagógico de América Latina y el Caribe, La Habana, Cuba.
González, V. (2008). La formación de la identidad cultural en los escolares del segundo ciclo de la enseñanza primaria (tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
IV Congreso del Partido Comunista de Cuba. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Política.
Marimón, J. y Guelmes, E. (2007). Aproximación al modelo como resultado científico. En Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa”. Universidad de Villa Clara. Cuba.
Márquez, A. (2000). Sistema teórico metodológico para la formación de habilidades. Instituto Superior Pedagógico Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
Rodríguez, M. (2010). La estrategia como resultado científico. (Material en soporte digital).
Sierra, A. (2002). La estrategia Pedagógica, su diseño e implementación. Pueblo y Educación.
Valle, A. (2007). Algunas formas de salida de los resultados científicos y vías que se han utilizado para su obtención [CD-ROM]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba.

Published

2023-08-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Informatization strategy in the careers of the University of Granma (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 222-246. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4036

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>