An updated gaze to the upgrading process of Mathematics secondary school teachers (Original)..

Authors

Keywords:

Information and Communication Technologies (ICT); Basic Secondary education level; Heuristic Instruction of Mathematics (IHM); mathematics teacher upgrading.

Abstract

It is presented an updating of the theoretical foundations that support the modeling of the professional upgrading process of Mathematics teachers at the Basic Secondary Education level in Cuba. For its determination, a study was carried out with the use of theoretical and empirical methods and mathematical statistical techniques. It is also presented the characteristics and tendencies of this process from 1959 to 2022, the current state of this process and the theoretical support that allows redesigning models, strategies and methodologies that contribute to improve the process, incorporating new and modern elements such as Informatization and Communication Technologies and mobile learning, stressing the Heuristic Instruction of Mathematics in the referred educational level.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yoander Antonio Lahera Vázquez, Dirección municipal de Educación Yara. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Profesor general Integral de Secundaria Básica. MSc.  Dirección municipal de Educación Yara. Granma. Cuba.

  • Reynaldo Argimiro Fernández Doural, Universidad de Granma. Cuba.

    Dr. C. Profesor Titular. Universidad de Granma. Cuba.

  • Guillermo Bello Rodríguez, Universidad de Granma. Cuba.

    Dr. C. Profesor Titular. Universidad de Granma. Cuba.

References

Añorga, J., Robau, D., Añorga Morales, J., Robau Shelton,, D. L., Magaz Cárdenas, E., del Toro González, J. A., Dóra, L., Robau, G., Magaz, E., Caballero, A., De Toro, J., Morales, C., Caballero-Salcedo, A. y Tabares, J. (2010). Glosario de términos de la Educación Avanzada. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. https://www.scienceopen.com/book?vid=803ed332-6f36-4261-93d2-eef1f3775ef2
Ballester, S., Santana de Armas, H., Hernández Montes de Oca, S. C., Arango González, C., | García García, M., Álvarez Gómez, A., Rodríguez, M., Batista, L. C., Villegas Jiménez, E., Almeida Carazo, B. y Torres Fernández, P. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo 1. La Habana: Pueblo y Educación.
Bertalanffy, L V. (1968). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo y aplicaciones. Fondo de cultura económica. México.
Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación.
Cabero Almenara, Julio. (1999). La evaluación de los medios audiovisuales y materiales de enseñanza. Barcelona: Graó-ICE.
Castellanos Simóns, D., Castellanos Simons, B., Llivina Lavigne, M.J., Llivina Lavigne, M., Silverio Gómez, G., Simons, D., Tessier-Lavigne, M. y Gomez, G. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Colección Proyectos. CEE. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana.
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M., Silverio, M., Reinoso, C. y García, C. (2002). Aprender y Enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
García Bejarano, A., Angarita, J., y Velandia Mesa, C. (2013). Implicaciones pedagógicas del uso de las TIC en la Educación Superior. Revista de Tecnología, 12 (3), pp. 36-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6041545
Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 140 de 2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba, (65), pp.1429-1452. file:///C:/Users/Maria%20Isabel/Downloads/GOC-2019-O65.pdf
Torres Fernández, P. (2000). La instrucción heurística de la Matemática escolar. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
Valle Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica, otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. (1983). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico Técnica.

Published

2023-06-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

An updated gaze to the upgrading process of Mathematics secondary school teachers (Original). . (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(2), 296-311. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3956

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>