Economic training in the curriculum of the Medicine major in Cuba (Review).
Keywords:
training, economic training, economic training management, health economy.Abstract
The objective of the article was to characterize particular features of the process of economic training in the medicine major, based on the analysis of the E version of its curriculum. It was demonstrated the need to pay attention to this process, as a premise to achieve a more integrated and relevant performance of future physicians, according to social demands. To develop the work, the methods of analysis-synthesis and induction-deduction were used. They allowed the critical analysis and the taking of theoretical positions to determine potentials and insufficiencies in relation to this training process. Among the latter, were identified the lack of intentionality and gradualness regarding economic training in the curriculum of future physicians, insufficient identification of professional problems that are to be cared, which leads to a poor treatment of the curricular management of disciplines and subjects to provide this training. In the same way, this curriculum needs to be articulated with the other stages of the continual education system of higher education, that is, preparation for employment and postgraduate training, so it is necessary to identify possible objectives and contents related to economic training that should be included in them.
Downloads
References
Artola, M.L.; Tarifa, L. y Finalé, L. (2019). Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Revista Universidad y Sociedad, 11 (2), 364-371, http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Asamblea General de las Naciones Unidas (2015). Resolución 70/1: Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/laasamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible
Catalá, R. (2022). Para una alfabetización económica de los estudiantes universitarios desde el currículo escolar. https://www.uho.edu.cu/2022/05/10/para-una-alfabetizacion-economica-de-los-estudiantes-universitarios-desde-el-curriculo-escolar/
Declaración de Granada (2004) Declaración de Granada sobre estándares en la Educación Médica de Pregrado. Educación Médica Superior, 18 (1), .http://scielo.sld.cu.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000100008&Ing=es&tlng=es
Jain, V. (2016). Time to take health economics seriously-medical education in the United Kingdom. Perspectives on medical education, 5(1), 45–47. https://doi.org/10.1007/s40037-015-0238-0
Ministerio de Educación Superior (MES). (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio E. Ministerio de Educación Superior: La Habana, Cuba.
Ministerio de Salud Pública (MINSAP). (2019). Plan de Estudio E carrera de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana, Cuba.
Organización Panamericana de la Salud (2020). Plan Estratégico de la Organización Panamericana de la Salud 2020-2025: La equidad, el corazón de la salud. (Documento oficial: 359). Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud. https://iris.paho.org/handle/10665.2/52717
Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. http://media.cubadebate.cu/wp-ontent/uploads/2017/07/PDF-321.pdf
Pérez, M. del C., Mesa, M. y López, C. (2009). La cultura económica: fundamentación para su formación en el estudiante de la carrera de medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 13(3), 1-13. http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v13n3/rpr01309.pdf
Turner, A., Ryan. M. y Wolvaardt, J. (2022). We know but we hope: A qualitative study of the opinions and experiences on the inclusion of management, health economics and research in the medical curriculum. PLoS ONE 17(10), 1-16. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276512
Villada, F., López-Lezama, J. M, y Muñoz-Galeano, N. (2017). El Papel de la Educación Financiera en la Formación de Profesionales de la Ingeniería. Formación universitaria, 10(2), 13-22. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003
Yarce, J. (2009). El poder de los valores. Colombia: Oficina de publicaciones, Universidad de la Sabana. www.unisabana.edu.co
Zamora, R., Alfonso, I. y Fernández, R. M. (2019). El desarrollo de la cultura económica: un reto en la formación inicial del licenciado en educación, construcción. Opuntia Brava, 11 (3), 15-20, DOI: https://doi.org/10.35195/ob.v11i3.786