The Didactic Orientation of Learning Tasks in Elementary Education. (Original)
Keywords:
didactic orientation; learning tasks; teaching-learning process; and communicative approachAbstract
The four basic pillars determined by UNESCO, constitute an excellent guide for the improvement of the teaching-learning process in the current moments are learning to know, learning to do, learning to live together and learning to be. Aspect that from this work is shared, since it allows tempering and contextualizing learning, as a way and possibility that education offers throughout life. n the teaching-learning process in Primary Education, different transformations are developed that are in tune with the third improvement of this level of teaching; For this reason, it is necessary to develop some specific identification activities regarding the orientation of the learning tasks, to guarantee the understanding and mastery of the learning material by the students. For this reason, the objective of structuring the didactic orientation in the learning tasks, which is in correspondence between its formulation and the solution of the same in the subject Mathematics, is proposed. For the development of the proposal, the authors worked with a population of 81 schoolchildren from the Mixed Center "January 28" in the city of Santiago de Cuba.
Downloads
References
Albarrán, J. (2007) ¿Cómo realizar el tratamiento de los procedimientos escritos de adición, sustracción y multiplicación de números naturales? Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Castellanos, R. (2003). Psicología. Selección de textos, Editorial Félix Varela. La Habana.
Catarina, C., Barragán, A., Santa J., (2016). El enfoque comunicativo en la enseñanza del Algebra: una experiencia didáctica. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Educare. Vol.20, Núm. 66, mayo - agosto. pp.271-283. Universidad de Los Andes. Venezuela.
Friz, M., Pane R., Salcedo P. y Sanhueza S. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. Revista electrónica de investigación educativa. Versión on-line ISSN 1607-4041. REDIE 20(1), 59-68. https://doi.org.10.24320/redie.2018.20.1.1455
León R., N. (2017). Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Matemática con utilización de asistentes Computacionales y Gestores Informáticos de cursos. Capítulo: 5. Uso de Recursos Tecnológicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática, Pontífice Universidad Católica de Ecuador.
Pérez, K., Hernández J E y Coaguila L M, (2019). La enseñanza y el aprendizaje desde una perspectiva comunicativa. Transformación. Versión on-line ISSN 2077-2955. Trf vol.15 no.2 Camagüey mayo.- ago.
Rico, P. (2011). Procedimientos metodológicos y tareas de aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Suárez, R. (2006). La Orientación del aprendizaje desde la perspectiva del aprendizaje autorregulado. Revista Española de orientación y Psicopedagogía. Madrid, España. reop Vol 17, No 1, 1er Semestre 2006. http:/www.redalyc.org/articulo.oa?id=3382307740 02
Segovia, J. y Domingo, L. (2015). Análisis de tareas para preparar y seguir procesos de aprendizaje. Aprendo a enseñar. Manual Práctico de Didáctica. (p 169-178). Publisher: Pirámide. Universidad de Granada. Recuperado de https://www.researchgate.net
Segundo, R. (2020). La metodología de la enseñanza-aprendizaje: algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad Vol12, No1. Enero-febrero. Universidad de Cienfuegos.