Textual linguistics as a means of analysis to understand extensive readings. (Review)

Authors

Keywords:

textual linguistics, analysis, extensive reading, text

Abstract

This work is the result of a research that has been carried out in the first year of the Spanish-Literature Major, of the University of Granma. It responds to a current problem of the teaching-learning process of the mother tongue, related with the insufficiencies in the didactic treatment of the extensive reading, from the textual linguistics and the analysis of the linguistic means, for the understanding of the texts. In the article the authors offer an articulate vision of some contents of the textual linguistics as a way of analysis to develop the readings, starting from activities that for the application in a concrete text will allow to pay special attention to what the text says and how it is been said, in order to make a very careful extensive reading, guided by the confrontation to the text and its interpretation, until arriving to the global comprehension of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Madelaine Cabrera Pernia, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Prof. Auxiliar

  • Alexis Álvarez Cortés, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Prof. Titular

  • Mayelin Aranda Velázquez, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Asistente

References

Addine Fernández, F., y otros. (1999): Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: IPLAC. (En soporte digital)
Bélic, Oldrich. (1983). Introducción a la teoría literaria, Editorial Arte y Literatura, La Habana.
Cabrera Pernia, M. (2013). Estrategia didáctica para la preparación del profesor en formación de Español-Literatura para la orientación de la lectura extensiva. (Tesis de maestría inédita). UCP “Frank País García”.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Carbonell, María A. (2007). ¿Qué es leer? Y otras precisiones para maestros inexpertos. En Revista Lectura y vida.
García Alzola, E. (1975). Lengua y Literatura. Ed. Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.
Goodman, Kenneth. (1982). El proceso de la lectura: consideraciones de las lenguas o el desarrollo. En Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo XXI.
Hernández Sánchez, José Emilio. (2010): La comprensión de textos: un desafío teórico y didáctico actual. En (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura, pp.105-157. La Habana: Pueblo y Educación.
Marchese, Ángelo y Forradellas, Joaquín. (2013). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Editorial Ariel. España.
Martí Pérez, J. (1999). La Edad de Oro. La Habana: Gente Nueva.
Mañalich Suárez, R., y otros (1999): Taller de la Palabra, Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Roméu Escobar, A. (2011). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura como ciencia I, Capítulo 4. La Habana: Pueblo y Educación.
Rosales, G., Cabrera, M., Puerta, T y González, E. (2013). Presencia de la lectura extensiva en la proyección sociocultural-pedagógica de los jóvenes estudiantes. efdeportes.

Published

2020-11-12

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Textual linguistics as a means of analysis to understand extensive readings. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1383-1393. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2076