Methodology for the treatment to the self-learning in the teaching-learning process of the Physics in the Senior High School. (Original)

Authors

  • Alexis Jerez Escalona Universidad de Granma
  • José Luis Lissabet Rivero Universidad de Granma
  • Norisleidys Cervante Mendoza Universidad de Granma

Keywords:

self-learning; treatment to the self-learning; typical situation; methodology

Abstract

The investigation is developed to give solution to the inadequacies in the conception of the tasks in the class that limits the development of the self-learning in the students in the teaching-learning process of the Physical subject in the Senior High School. It is carried out with the objective of elaborating a methodology, sustained in a didactic model of treatment to the self-learning that propitiates the development of the self-learning in the students, for what it was taken as population the students, educational and the principal of the Senior High School Micaela Riera Oquendo of municipality Manzanillo, of the Granma province. The importance is given in that the proposed methodology can be introduced in the programs and methodological orientations of the Physical subject in the Senior High School, as well as in the programs of Didactics of the Physics in the continuous formation of the professors of Physics to achieve the development of the self-learning in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexis Jerez Escalona, Universidad de Granma

    Asistente

  • José Luis Lissabet Rivero, Universidad de Granma

    Prof. Titular

  • Norisleidys Cervante Mendoza, Universidad de Granma

    Instructor

References

Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación.
Betts, G. (1999). Autonomous Learner Model Optimizing Ability, Hawker Brownlow Education.
Candy, P. (1991). Self-direction for lifelong learning. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. San Francisco, California.
De Armas, N., et al. (2005). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Villa Clara. (En soporte electrónico).
Domínguez, J. (2012). Dinámica del proceso de autoformación profesional de los estudiantes universitarios. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Granma.
Fariñas, G. (2008). La autoorganización del aprendizaje en la asignatura Psicología Educativa I. Memorias del VI Coloquio de experiencias educativas en el contexto universitario, La Habana.
Fernández, R. (2005). Modelo Informático para la autogestión del aprendizaje para la universalización de la enseñanza: Aportaciones Educativas en Ciencias Sociales y Humanas, Universidad de Granada, España.
González, J. (2005). Formación y desarrollo de los intereses profesionales pedagógicos en los estudiantes de primer año de la licenciatura en educación como inductores del aprendizaje autodidacto. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Matanzas.
Holec, H. (1981). Autonomy and foreing language learning. Oxford, Oxford: Pergamon.
Jerez, A. Vivero, O., y Cervante, N. (2019). El enfoque investigativo y el desarrollo del autoaprendizaje en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la Educación Preuniversitaria. Revista electrónica REDEL. No 4. Vol. 3. ISSN 2664 3065.
López, N. (2017). Modelo didáctico de tratamiento interdisciplinario del contenido de la asignatura Física con el contenido de las asignaturas de Ciencias Naturales en la educación preuniversitaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Granma.
Moore, I. (2007). Developing the autonomous learner: supporting transitions from FE to HE. [Internet], from Disponible en www.shu.ac.uk/cetl . Consultado. 2018, abril 3.
Vivero, O. (2013). Un enfoque investigativo del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial de profesores. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Granma.

Published

2020-09-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methodology for the treatment to the self-learning in the teaching-learning process of the Physics in the Senior High School. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1231-1243. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1935

Most read articles by the same author(s)