The planning of the independent work in the virtual environments of teaching learning. (Review)

Authors

  • Loraine María Frutos Morales Universidad de Granma
  • Pedro Ángel López Tamayo Universidad de Granma
  • Yoel A. Fonseca Varona Universidad de Granma

Keywords:

independent work; virtual environment of teaching-learning: procedures of planning; didactic procedures

Abstract

The use of Virtual Teaching-Learning Environments (VTLE) in the university teaching is very frequent. The independent works implemented in them, can be very developers of skills and knowledge, or on the contrary produce difficulty in reaching them. Today, it is still difficult for teachers to properly adjust independent cognitive activity in VTLE, to organize the independent work system and to take decisions regarding its implementation in practice, because in general, they usually apply the traditional ways of performing independent work without the necessary modifications to the new VTLE. In this article, the procedures and actions are defined and explained the procedures and actions that, in the authors' opinion, it is necessary to take into account for the planning of the independent work to be developed with the use of the VTLE, so that the self-management of knowledge is achieved, the effectiveness of independent work and the interactive and collaborative participation of students in the individual and collective learning that are planned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Loraine María Frutos Morales, Universidad de Granma

    Prof. Auxiliar

  • Pedro Ángel López Tamayo, Universidad de Granma

    Prof. Titular

  • Yoel A. Fonseca Varona, Universidad de Granma

    Prof. Auxiliar

References

Castellanos, D., yotros, C. d. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. una concepción desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
Fariñas, G. (2004). Psicología educativa. En (cap. La educa- ción del futuro vista desde una psicología histórico- culturalista). La Habana: Pueblo y Educación.
Fariñas, G. (2005). Psicología educación y sociedad. un estudio sobre el desarrollo humano. La Habana: Felix Varela.
García Fernández, O. (2010). Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje desarrollador para la formación del docente. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba.
Leal Domínguez, C., Cabrera Reyes, L., & Pérez Martín, Y. (2007). La tarea docente. Su contribución al aprendizaje de la historia de Cuba desde una perspectiva interdisciplinaria. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico "José Martí".
Lima, S., y Fernández, F. (2014). Experiencias en la virtualización de la gestión docente universitaria. La Habana, Cuba: VIII Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias.
Maza y otros (2013). El aprendizaje basado en problemas y el trabajo colaborativo como fundamentos para el diseño de cursos virtuales. ejemplificación en la asignatura de informática ii para las carreras de perfil empresarial. Gestión en el Tercer Milenio, 71–80.
Sanz, R. (1999). Tendencias pedagógicas contemporáneas En (cap. El enfoque Histórico Cultural: Su contribución a una concepción pedagógica contemporánea). La Habana: Universidad de la Habana, CEPES.
Román, E., & Herrera, J. I. (julio de 2009). El Proceso de Dirección del Trabajo Independiente: Una vía para la autonomía de los estudiantes. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(5).
Román-Cao, E., & Herrera-Rodríguez, J. I. (2010). Aprendizaje centrado en el trabajo independiente. (F. d. Educación, Ed.) Educ.Educ., 13(1), 91–106.
Valledor, R. (2019). Metodología de la Investigación Educacional: Procedimientos y bibliografía para la ejecución de las tareas. Universidad de Las Tunas. (En soporte digital).
Vaquero, A. (2014). La tecnología en la educación para la enseñanza, la formación y el aprendizaje. las Tunas, Cuba: Soporte digital.
Vigotsky, L. (1988). Selección de lecturas de psicología pedagógica y de las edades (Vol. Tomo III cap. Interacción entre enseñanza y desarrollo). La Habana: En Universidad (Ed.).

Published

2020-06-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The planning of the independent work in the virtual environments of teaching learning. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 870-883. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1805

Most read articles by the same author(s)