Didactic Model of the teaching-learning process of the Physics in the Preuniversitary Education. (Original)

Authors

  • Juan Guillermo Ortíz Guerra IPVCE “Silberto Álvarez Arocheˮ
  • Alexi Acosta Ávila Universidad de Granma
  • Juan Luis Noguera Matos Universidad de Granma

Keywords:

dynamics; didactic model; graphical approach; semiotics

Abstract

In spite of the continuous improvement of the National System of Education and the progressive advances of the pedagogical sciences in the teaching of the Physics, it is observed that inadequacies still exist in the learning of this subject in the students of the Preuniversitary Education related with the appropriation of content and its application to the solution of problems with graphical approach. The article proposes a didactic model of dynamics of the teaching-learning process of the Physics in the referred education trough a configurational holistic approach, of those that the semiotic equivalence of the content emerges as a resulting quality. In consequence, the didactic pattern offers an explanation of the dynamics of the teaching-learning process of the Physics to the professors of this level.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexi Acosta Ávila, Universidad de Granma

    Prof. Titular

  • Juan Luis Noguera Matos, Universidad de Granma

    Prof. Titular

References

Ausubel, D. (1983) Psicología Educativa. México: Trillas.
Álvarez V, I. (1999). El proceso y sus movimientos. Modelo de dinámica del proceso docente educativo en la Educación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógica Frank País García, Santiago de Cuba.
Blanco, A (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Fuentes G., H. et al. (2004). La formación en la educación superior. Soporte digital. CEES. Manuel Fajardo. Gran, Santiago de Cuba.
López, N (2017). Modelo didáctico de tratamiento interdisciplinario del contenido de la asignatura Física con los contenidos de la asignatura de ciencias naturales en la Educación Preuniversitaria. Tesis defendida en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Granma: Universidad de Granma.
Silfredo Barrios, C. (1987). Orientaciones Metodológicas para la Resolución de Problemas de Física. La Habana: Pueblo y Educación.
Silfredo, B, C. (1999). La resolución de problemas en el proceso enseñanza aprendizaje de la Física en las condiciones contemporáneas. La Habana: Academia.
Urquiza Humara, W. (2009). Estrategia para el desarrollo de la cultura científica de los alumnos del preuniversitario, a través de la enseñanza de la Física. Tesis defendida en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Camagüey.
Vygotsky, L. S. (1984). Problemas del desarrollo de la psiquis. Tomo III. Obras Escogidas. Madrid: Visor Distribuciones. (En soporte electrónico).
Zilberstein Toruncha, J y Silvestre Oramas, M. (2004). Didáctica desarrolladora desde el enfoque histórico–cultural. México: CEIDE.

Published

2020-03-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Didactic Model of the teaching-learning process of the Physics in the Preuniversitary Education. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 258-271. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1457

Most read articles by the same author(s)