Professional relevance of chemical content for solving professional problems in the Agronomy specialty

Authors

Keywords:

chemical content; professional relevance; agrochemical professional problems; professionalization

Abstract

The training of highly qualified professionals for the practice of the profession of middle-level technician in Agronomy is a fundamental task to guarantee the quality of productive processes, in accordance with the objectives established in the professional model. Among the subjects that converge to achieve these objectives, Chemistry is positioned as a theoretical-experimental science. In this sense, a problem was identified, consisting of theoretical-practical deficiencies in addressing the relationships between chemical and agronomic content, which limit the solution of professional agrochemical problems in the contexts of Technical and Vocational Education. Considering this, the article aimed to substantiate a didactic model for the professionalization of chemical content in the Agronomy specialty, as well as the methodology that implements it, with the corresponding assessment of its pedagogical relevance and feasibility. The general methodological foundation was based on the dialectical-materialist approach through the combination of methods, techniques, and procedures at the theoretical, empirical, and statistical levels, determined by the general and specific objectives. As main research results, both the conception of the model and the methodology that implements it were generally presented, and the professional relevance of chemical content for solving agrochemical problems in the Agronomy specialty was corroborated.

Author Biographies

  • Yamilet Meriño Santiesteban, Ministerio de Educación, Yara, Granma. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Agronomía.   

  • Yamilka Sosa Oliva, Centro de Estudios de la Educación en Granma. Universidad de Granma. Granma. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Agronomía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. 

  • Yury Bueno Montaña, Universidad de Granma. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Mecánica. Profesor Auxiliar. Departamento de Ingeniería Mecánica.

  • Victoria Elvira Torres Moreno, Centro de Estudios de la Educación en Granma. Universidad de Granma. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • María Luisa Tiá Pacheco, Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Docente Experto.

References

Borroto, M., Cruz, M. de los R. & Rodríguez, L. A. (2023). Estrategia de formación agropecuaria mediante contenidos profesionalizados de Química para Bachillerato Tecnológico en México. Revista Educación y Sociedad, 21(1), 213-229. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2282

Chérrez, R. X. (2023). La profesionalización del contenido en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática en la carrera Administración de Empresas. Revista Didáctica y Educación, 14(3), 239-268. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1704/2113

De Agüero, M., Mendiola, M., Martínez, A. M. del P. & Pompa, M. (2021). La formación y profesionalización para la docencia universitaria en México desde la voz de los profesores. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 62-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7890333

Enríquez, J. O., Cabrera, L., Cabrera, A. G. y Herrera, M. (2021). La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. Revista EduMecentro, 13(2), 287-300.

http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v13n2/2077-2874-edu-13-02-287.pdf

Fonseca, S. (2023). ¿Cómo motivar a los estudiantes de ingeniería Agrícola hacia la modelación matemática de problemas profesionales? Referencia Pedagógica, 11(3), 595-607. http://scielo.sld.cu/pdf/rp/v11n3/2308-3042-rp-11-03-152.pdf

Hedesa, Y. J. (2013). Didáctica de la Química. Editorial Pueblo y Educación.

León, V. E. & Rojas, A. A. (2022). La profesionalización en el contexto de las ciencias médicas en Cuba: una mirada desde los artículos científicos publicados por autores cubanos. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 26(3), 1-14. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5644/pdf

Leyva, M. A., Fonseca, S. & Machado, M. I. (2024). La resolución de problemas de la Matemática Superior con enfoque agroecológico: una práctica profesional necesaria. Revista EduSol, 24(87). http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v24n87/1729-8091-eds-24-87-12.pdf

Milián, J. C. (2012). Concepción didáctica para perfeccionar el proceso de profesionalización de los contenidos de la asignatura Química, con un enfoque interdisciplinar en el perfil Agronomía [Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona].

Olivares, G. (2024). La pedagogía crítica y las funciones de la profesionalización docente en la Educación Médica Superior. Humanidades Médicas, 24(1), 1-19. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2581

Rodríguez, A. de los A., Puig, R. A. & Padrón, Á. (2021a). La praxis y el aprendizaje de los docentes en educación superior desde la metodología participativa. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, RefCaIE, 9(3), 170-187. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3509

Rodríguez, P. A., Ferro, A. & Rodríguez, C. (2021b). Profesionalización de la enseñanza de la Química para la Licenciatura en Construcción Civil. Maestro y Sociedad, 18(1), 363-373. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/mys/article/view/5344

Published

2025-08-26

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Professional relevance of chemical content for solving professional problems in the Agronomy specialty . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(4), 173-192. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5449

Most read articles by the same author(s)