Professional relevance of chemical content for solving professional problems in the Agronomy specialty
Keywords:
chemical content; professional relevance; agrochemical professional problems; professionalizationAbstract
The training of highly qualified professionals for the practice of the profession of middle-level technician in Agronomy is a fundamental task to guarantee the quality of productive processes, in accordance with the objectives established in the professional model. Among the subjects that converge to achieve these objectives, Chemistry is positioned as a theoretical-experimental science. In this sense, a problem was identified, consisting of theoretical-practical deficiencies in addressing the relationships between chemical and agronomic content, which limit the solution of professional agrochemical problems in the contexts of Technical and Vocational Education. Considering this, the article aimed to substantiate a didactic model for the professionalization of chemical content in the Agronomy specialty, as well as the methodology that implements it, with the corresponding assessment of its pedagogical relevance and feasibility. The general methodological foundation was based on the dialectical-materialist approach through the combination of methods, techniques, and procedures at the theoretical, empirical, and statistical levels, determined by the general and specific objectives. As main research results, both the conception of the model and the methodology that implements it were generally presented, and the professional relevance of chemical content for solving agrochemical problems in the Agronomy specialty was corroborated.
References
Borroto, M., Cruz, M. de los R. & Rodríguez, L. A. (2023). Estrategia de formación agropecuaria mediante contenidos profesionalizados de Química para Bachillerato Tecnológico en México. Revista Educación y Sociedad, 21(1), 213-229. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2282
Chérrez, R. X. (2023). La profesionalización del contenido en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática en la carrera Administración de Empresas. Revista Didáctica y Educación, 14(3), 239-268. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1704/2113
De Agüero, M., Mendiola, M., Martínez, A. M. del P. & Pompa, M. (2021). La formación y profesionalización para la docencia universitaria en México desde la voz de los profesores. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 62-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7890333
Enríquez, J. O., Cabrera, L., Cabrera, A. G. y Herrera, M. (2021). La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. Revista EduMecentro, 13(2), 287-300.
http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v13n2/2077-2874-edu-13-02-287.pdf
Fonseca, S. (2023). ¿Cómo motivar a los estudiantes de ingeniería Agrícola hacia la modelación matemática de problemas profesionales? Referencia Pedagógica, 11(3), 595-607. http://scielo.sld.cu/pdf/rp/v11n3/2308-3042-rp-11-03-152.pdf
Hedesa, Y. J. (2013). Didáctica de la Química. Editorial Pueblo y Educación.
León, V. E. & Rojas, A. A. (2022). La profesionalización en el contexto de las ciencias médicas en Cuba: una mirada desde los artículos científicos publicados por autores cubanos. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 26(3), 1-14. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5644/pdf
Leyva, M. A., Fonseca, S. & Machado, M. I. (2024). La resolución de problemas de la Matemática Superior con enfoque agroecológico: una práctica profesional necesaria. Revista EduSol, 24(87). http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v24n87/1729-8091-eds-24-87-12.pdf
Milián, J. C. (2012). Concepción didáctica para perfeccionar el proceso de profesionalización de los contenidos de la asignatura Química, con un enfoque interdisciplinar en el perfil Agronomía [Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona].
Olivares, G. (2024). La pedagogía crítica y las funciones de la profesionalización docente en la Educación Médica Superior. Humanidades Médicas, 24(1), 1-19. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2581
Rodríguez, A. de los A., Puig, R. A. & Padrón, Á. (2021a). La praxis y el aprendizaje de los docentes en educación superior desde la metodología participativa. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, RefCaIE, 9(3), 170-187. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3509
Rodríguez, P. A., Ferro, A. & Rodríguez, C. (2021b). Profesionalización de la enseñanza de la Química para la Licenciatura en Construcción Civil. Maestro y Sociedad, 18(1), 363-373. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/mys/article/view/5344








