Technological resources to strengthen Literacy in Basic Education students (Original)
Keywords:
literacy; educational technology; technological resources; Basic Education; language skillsAbstract
The development of reading and writing constitutes a fundamental pillar in the educational training of Basic Education students. In this context, technological advances have allowed the incorporation of innovative tools that enhance these learning processes. This article aims to carry out a systematic review of the technological resources used to strengthen literacy, considering their design, implementation and reported results. Recent and relevant studies are analyzed to identify the most effective tools and their contribution to the development of language skills. The findings show the potential of digital technologies to personalize educational processes, promote active interaction and improve academic results, which highlights the importance of their integration into the classroom in a strategic and contextualized way. This analysis provides a theoretical and practical basis to guide teachers and educational leaders in the selection and implementation of adapted technological resources.
Downloads
References
Almerich, G., Gargallo-Jaquotot, P. A., & Suárez-Rodríguez, J. M. (2023). Estructura relacional del uso de los recursos tecnológicos y las creencias pedagógicas del profesorado de Educación Primaria y Educación Secundaria. Factores personales y contextuales. Estudios Sobre Educación, 45, 51-73. https://doi.org/10.15581/004.45.003
Avilés, A. A. (2021). Aplicación DytectiveU y su influencia en la lectoescritura de niños de la U.E. Padre Marcos Benetazzo, Ecuador 2020-2021 [Tesis de grado, BABAHOYO]. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/10644
Barzola, L. L. (2022). Propuesta de recursos digitales para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje de los docentes de una institución educativa Daule, 2022. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/95132
Bravo, F. E., Oyervide, V. N., & Chávez, E. M. (2022). Recursos tecnológicos para la enseñanza de geometría descriptiva. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 95-110. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.540
Carvajal, J. (2020). Los recursos tecnológicos como herramienta para el mejoramiento de la lectura de los estudiantes de cuarto grado de primaria de la institución educativa José Celestino Mutis. Repositorio Institucional UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78062
Contreras, A. F., & Jiménez, I. (2020). Uso de la tecnología en el desarrollo de competencias de lectura y de escritura. Revista Perspectivas, 5(2), 54-71. https://doi.org/10.22463/25909215.2830
Félix, C. C. (2023). Estrategias para Favorecer y Fortalecer la Lectoescritura en Alumnos de Primer Grado de Educación Primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 8485-8498. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8423
González, M. (2020). Habilidades para desarrollar la lectoescritura en los niños de educación primaria. Revista Estudios En Educación, 3(4), 45-68. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/83
Griggio, C. (2024). El rol de la literatura en el aprendizaje y desarollo de niños y adolescentes. La manera de acrecer habilidades afectivas, sociales y cognitivas. https://unitesi.unive.it/handle/20.500.14247/14088
Guerrero, Y. A., Pedrozo, L. L. & Correa, A. M. (2023). Habilidades de lectoescritura mediada por las TIC en estudiantes de grado tercero de la Institución Educativa Timba. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/11371/5700/1/Correa_Guerrero_Pedrozo_2023.pdf
Macas, A. R., & Guevara, C. F. (2020). Uso de herramientas digitales para mejorar la dislexia en estudiantes de Educación Básica. Dominio de las Ciencias, 6(3), 197-218. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539703
Miranda, C. A., Canche, M., Narváez, L. E., Chi, V. M., & Llanes, E. R. (2023). Metodología que combina el entretenimiento y el aprendizaje para desarrollar videojuegos educativos. Revista Espacios, 44(2), 30-44. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n02p03
Padilla, D. A. (2021). Desarrollo de competencias digitales básicas mediante la utilización del procesador de texto Word en el grado 3° de la Institución Educativa Marceliano Polo Sede Corinto. Universidad UMECIT. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/4575
Ulco, L. E., & Baldeón, P. F. (2020). Las tecnologías de la información y comunicación y su influencia en la lectoescritura. Conrado, 16(73), 426-433. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000200426&lng=es&nrm=iso&tlng=pt
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

































