Artificial Intelligence Platforms as Drivers of Innovation: A Synergy for Socioeconomic Development (Original)
Keywords:
socioeconomic development; artificial intelligence; innovation; digital platforms; digital transformationAbstract
This article deals with the role of artificial intelligence platforms as catalysts for innovation and digital transformation for socioeconomic development, with an emphasis on small and medium-sized businesses in the cantons of Jipijapa and Puerto López, in the province of Manabí, Ecuador. The study's importance lay in demonstrating how the incorporation of these platforms, such as Salesforce Einstein AI, HubSpot, MailChimp, Landbot AI, Google Cloud AI, ChatGPT, and Meta Ads, significantly contributes to strengthening business management, customer service, digital marketing, and data-driven decision-making. The main objective was to evaluate the impact of these platforms on the growth and sustainability of local businesses, identifying changes before and after their implementation. A mixed-method, non-experimental design was used, conducting surveys with 156 businesses and interviewing key players in the digital ecosystem. The results reveal a considerable improvement in business visibility, process automation, customer acquisition, and revenue growth, particularly through personalized strategies and accessible conversational platforms. The research concludes that these technologies not only increase business competitiveness but also promote digital inclusion, entrepreneurship, and territorial innovation, positioning themselves as strategic tools for sustainable socioeconomic development in emerging regions.
Downloads
References
Baque, O. S., Maldonado, K., Cables, E. A., & Osejos, A. (2023). La convergencia de la matemática, las tecnologías y su impacto en la toma de decisiones empresariales. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(11), 240-249. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1533
Barreto, J., Villacreses, C. A., Chóez, J., Figueroa, V., & Maldonado, K. (2021). El impacto de la plataforma shopify en el comercio electrónico. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(5), 85-98. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/866
Calderón, T. P., Gutiérrez, S. F., Vera, R., & Maldonado, K. (2023). La economía digital en el Ecuador. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(5), 147-155. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1368
Dávila, R., & Agüero, E. (2023). Desafíos éticos de la inteligencia artificial: implicaciones para la sociedad y la economía. Conrado, 19(94), 137-144. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500137&lng=es&tlng=es
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
Landeo, V., Morales, P., Vilca, R., López, M., & Cerrón, W. (2023), Inteligencia artificial generativa y su impacto en el marketing y las ventas. Visionarios en ciencia y tecnología, 8(2), 114-122. http://dx.doi.org/10.47186/visct.v8i2.136
Lauriño, L. (2024). Transformación laboral en la era digital: Impacto de la IA en las relaciones laborales. Revista sobre Relaciones Industriales y Laborales, 56, 34-55. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/rrii2/article/view/7163
Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378
Maldonado, K., Vera, R., Cables, E. A., & Alcívar, K. (2025). Inteligencia artificial aplicada en la optimización de procesos para toma de decisiones empresariales. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 18(1), 205-222. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1815
Martel, C. (2023). Inteligencia artificial vs. crecimiento económico. Innovación Empresarial, 3(2). http://dx.doi.org/10.37711/rcie.2023.3.2.28
Pérez, A., Villegas, C., Cabascango, M., & Soria, E. (2023). Inteligencia artificial como estrategia de innovación en empresas de servicios: Una revisión bibliográfica. Revista Publicando, 10(38), 74-82. https://doi.org/10.51528/rp.vol10.id2359
Pinto, S., & Granja, K. (2023). El impacto económico de la inteligencia artificial y la automatización en el mercado laboral. Revista Científica Kosmos, 2(1), 51–63. https://doi.org/10.62943/rck.v2n1.2023.44
Ramos, G. (2024). Ética de la inteligencia artificial. UNESCO. https://www.unesco.org/es/artificial-intelligence/recommendation-ethics
Ruiz, J., Jara, R., Bastidas, W., & Bastidas, W. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en tiempos modernos. Sapiens in Artificial Intelligence, 1(2), 1-14. https://revistasapiensec.com/index.php/Sapiens_in_Artificial_Intelligen/article/view/37
Saavedra, K. (2022). Una revisión de la revolución industrial 4.0 y sus métodos de implementación en las nuevas industrias. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/2210/1847
Serrahima, A. (2022). Avances y desafíos de la Inteligencia Artificial [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Comillas]. Repositorio Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/57178
Tejedor, J. (2024). Inteligencia artificial para la investigación económica. Revista Finanzas y Política Económica, 16(1), 9-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9290152.pdf
Tenés, E. (2023). Impacto de la Inteligencia Artificial en las Empresas [Tesis de Grado, Universidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/75532/1/TFG_EDUARDO_TENES_TRILLO_2.pdf
Toala, F., Maldonado, K., Toala, M., & Álava, J. (2021). Impacto del intranet y extranet en el desarrollo empresarial. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(9), 28-41. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/936
Tobar, L. B., & Vasquez, C. E. (2025). Inteligencia Artificial en los Negocios y la Economía (Coordinación). Editorial Tirant Lo Blanch. https://pure.ups.edu.ec/es/publications/inteligencia-artificial-en-los-negocios-y-la-econom%C3%ADa-coordinaci%C3%B3
Zapata, J. A. (2020). Editorial. Inteligencia artificial para la toma de decisiones. Revista Perspectiva Empresarial, 7(2-1), 3-5. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=672271538001
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.