Artificial Intelligence Platforms as Drivers of Innovation: A Synergy for Socioeconomic Development (Original)

Authors

Keywords:

socioeconomic development; artificial intelligence; innovation; digital platforms; digital transformation

Abstract

This article deals with the role of artificial intelligence platforms as catalysts for innovation and digital transformation for socioeconomic development, with an emphasis on small and medium-sized businesses in the cantons of Jipijapa and Puerto López, in the province of Manabí, Ecuador. The study's importance lay in demonstrating how the incorporation of these platforms, such as Salesforce Einstein AI, HubSpot, MailChimp, Landbot AI, Google Cloud AI, ChatGPT, and Meta Ads, significantly contributes to strengthening business management, customer service, digital marketing, and data-driven decision-making. The main objective was to evaluate the impact of these platforms on the growth and sustainability of local businesses, identifying changes before and after their implementation. A mixed-method, non-experimental design was used, conducting surveys with 156 businesses and interviewing key players in the digital ecosystem. The results reveal a considerable improvement in business visibility, process automation, customer acquisition, and revenue growth, particularly through personalized strategies and accessible conversational platforms. The research concludes that these technologies not only increase business competitiveness but also promote digital inclusion, entrepreneurship, and territorial innovation, positioning themselves as strategic tools for sustainable socioeconomic development in emerging regions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kirenia Maldonado Zuñiga, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Catedrática de la maestría en TIC del Instituto de Posgrado Unesum. Jipijapa, Manabí, Ecuador.

    Doctorando en Tecnología de la Información y Comunicación, Universidad Nacional de Piura, Perú. Magister en Inteligencia Artificial Aplicada. Magister en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación Informática. Docente de la carrera Tecnologías de la Información de la Facultad Ciencias Técnicas

  • Martha Irene Romero Castro, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa, Manabí, Ecuador.

    Doctora en Tecnologías de la Información. Docente de la Carrera de Tecnologías de la Información de la Facultad de Ciencias Técnicas. Catedrática de la Maestría en Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Instituto de Posgrado

  • Elio Armando Cables Fernández, Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”, Holguín. Cuba. Docente de Matemáticas y Física en el Bachillerato Internacional de la UEP “Leonardo Da Vinci”. Manta. Ecuador.

    Maestrante en Educación, con mención en Docencia e Investigación en Educación Superior, en la Universidad Estatal de Milagros, Ecuador. Doctorando en Tecnología de la Información y Comunicación, en la Universidad Nacional de Piura. Perú. Máster en Matemática Aplicada e Informática para la Administración; e Ingeniero Informático

  • Kimberly Lisseth Alcivar Loor, U.E “Oswaldo Álvarez Barbas”. Manta. Ecuador.

    Maestrante en Educación, con mención en Docencia e Investigación en Educación Superior, en la Universidad Estatal de Milagros, Ecuador. Ingeniera en Contabilidad y Auditoría de la Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”. Docente de Contabilidad, Emprendimiento y Gestión, y Matemáticas

References

Baque, O. S., Maldonado, K., Cables, E. A., & Osejos, A. (2023). La convergencia de la matemática, las tecnologías y su impacto en la toma de decisiones empresariales. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(11), 240-249. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1533

Barreto, J., Villacreses, C. A., Chóez, J., Figueroa, V., & Maldonado, K. (2021). El impacto de la plataforma shopify en el comercio electrónico. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(5), 85-98. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/866

Calderón, T. P., Gutiérrez, S. F., Vera, R., & Maldonado, K. (2023). La economía digital en el Ecuador. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(5), 147-155. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1368

Dávila, R., & Agüero, E. (2023). Desafíos éticos de la inteligencia artificial: implicaciones para la sociedad y la economía. Conrado, 19(94), 137-144. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500137&lng=es&tlng=es

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Landeo, V., Morales, P., Vilca, R., López, M., & Cerrón, W. (2023), Inteligencia artificial generativa y su impacto en el marketing y las ventas. Visionarios en ciencia y tecnología, 8(2), 114-122. http://dx.doi.org/10.47186/visct.v8i2.136

Lauriño, L. (2024). Transformación laboral en la era digital: Impacto de la IA en las relaciones laborales. Revista sobre Relaciones Industriales y Laborales, 56, 34-55. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/rrii2/article/view/7163

Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378

Maldonado, K., Vera, R., Cables, E. A., & Alcívar, K. (2025). Inteligencia artificial aplicada en la optimización de procesos para toma de decisiones empresariales. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 18(1), 205-222. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1815

Martel, C. (2023). Inteligencia artificial vs. crecimiento económico. Innovación Empresarial, 3(2). http://dx.doi.org/10.37711/rcie.2023.3.2.28

Pérez, A., Villegas, C., Cabascango, M., & Soria, E. (2023). Inteligencia artificial como estrategia de innovación en empresas de servicios: Una revisión bibliográfica. Revista Publicando, 10(38), 74-82. https://doi.org/10.51528/rp.vol10.id2359

Pinto, S., & Granja, K. (2023). El impacto económico de la inteligencia artificial y la automatización en el mercado laboral. Revista Científica Kosmos, 2(1), 51–63. https://doi.org/10.62943/rck.v2n1.2023.44

Ramos, G. (2024). Ética de la inteligencia artificial. UNESCO. https://www.unesco.org/es/artificial-intelligence/recommendation-ethics

Ruiz, J., Jara, R., Bastidas, W., & Bastidas, W. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en tiempos modernos. Sapiens in Artificial Intelligence, 1(2), 1-14. https://revistasapiensec.com/index.php/Sapiens_in_Artificial_Intelligen/article/view/37

Saavedra, K. (2022). Una revisión de la revolución industrial 4.0 y sus métodos de implementación en las nuevas industrias. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/2210/1847

Serrahima, A. (2022). Avances y desafíos de la Inteligencia Artificial [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Comillas]. Repositorio Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/57178

Tejedor, J. (2024). Inteligencia artificial para la investigación económica. Revista Finanzas y Política Económica, 16(1), 9-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9290152.pdf

Tenés, E. (2023). Impacto de la Inteligencia Artificial en las Empresas [Tesis de Grado, Universidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/75532/1/TFG_EDUARDO_TENES_TRILLO_2.pdf

Toala, F., Maldonado, K., Toala, M., & Álava, J. (2021). Impacto del intranet y extranet en el desarrollo empresarial. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(9), 28-41. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/936

Tobar, L. B., & Vasquez, C. E. (2025). Inteligencia Artificial en los Negocios y la Economía (Coordinación). Editorial Tirant Lo Blanch. https://pure.ups.edu.ec/es/publications/inteligencia-artificial-en-los-negocios-y-la-econom%C3%ADa-coordinaci%C3%B3

Zapata, J. A. (2020). Editorial. Inteligencia artificial para la toma de decisiones. Revista Perspectiva Empresarial, 7(2-1), 3-5. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=672271538001

Published

2025-07-02

How to Cite

Artificial Intelligence Platforms as Drivers of Innovation: A Synergy for Socioeconomic Development (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 27-40. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5192

Most read articles by the same author(s)