Use of gamification in teaching English to improve professional skills in university students (Original)

Authors

Keywords:

gamification; higher education; linguistic skills; motivation

Abstract

The present study analyzed the use of gamification in teaching English as a strategy to improve professional skills in university students. The importance of this research arises from the need to optimize English teaching methods in academic contexts, promoting more dynamic and motivating learning. The main objective was to evaluate the impact of various gamified strategies on the development of language skills and key competencies for the professional field, such as effective communication, teamwork and problem solving. The methodology adopted was a mixed approach, using a non-experimental design. Surveys and interviews were applied to teachers and university students. The results indicated that digital gamification and challenge-based learning were the most effective strategies, achieving an 80% increase in students' perception of effectiveness and a 75% improvement in professional skills. It was concluded that gamification not only improves students' motivation and engagement, but also optimizes knowledge retention and strengthens their preparation for the labor market. Therefore, its systematic integration into university curricula is recommended to enhance the learning of English and the professional development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sara Patricia Orlando González, Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador

    Magister. Docente en el Centro de Idiomas en la Universidad Estatal del Sur

  • Mariela Katherine Moreira López, Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magister en Educación Mención Innovación y Liderazgo Educativo. Docente en el Centro de Idiomas en la Universidad Estatal del Sur

  • María Aracely Ortega Medranda, Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación Especialidad Inglés. Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Docente en el Centro de Idiomas en la Universidad Estatal del Sur

  • Javier Agustín Santana Toala, Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Ingeniero en Administración de Empresas. Docente en el Centro de Idiomas de la Universidad Estatal del Sur

References

Caraballo, P. (2023). Gamificación educativa y su impacto en la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés: un análisis de la literatura científica. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7011/10652

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). Gamification: Toward a Definition. http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf

Dillon, P., & Pelagallo, J. (2023). Uso de la gamificación en la enseñanza del idioma Inglés. [Tesis de Maestría]. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/5636

Gee, J. P. (2003). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. Palgrave Macmillan. https://blog.ufes.br/kyriafinardi/files/2017/10/What-Video-Games-Have-to-Teach-us-About-Learning-and-Literacy-2003.-ilovepdf-compressed.pdf

Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

Kamasheva, A., Valeev, E., Yagudin, R., & Maksimova, K. (2015). Uso de la teoría de la gamificación para aumentar la motivación de los empleados. (2015). Revista Mediterránea de Ciencias Sociales, 6(1S3), 77. https://www.richtmann.org/journal/index.php/mjss/article/view/5674

Kapp, K. (2012). La gamificación del aprendizaje y la enseñanza. Métodos y estrategias basados en juegos para la formación y la educación. Pfeiffer, San Francisco, CA. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2598253

Maggi, F. (2013). Las tecnologías Web 2.0: su impacto y su uso en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras y con la metodología CLIL (Content and Language Integrated Learning) [Tesis de doctorado, Universidad de Zaragoza]. https://n9.cl/5bj2l https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=79605

Maldonado, K., Cables, E., & Rodríguez, G. (2024). Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399

Maldonado, K., Mero, K., Merchán, E., & Lucas, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535

Maldonado, K., Romero, M., Toala, M. A., & Velázquez, Y. (2023). Aula invertida y su impacto en la enseñanza-aprendizaje aplicando la Inteligencia artificial. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(8), 96-109. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1419

Maldonado, K., Vera, R., & Alcívar, K. (2024). Estrategia didáctica aplicando inteligencia artificial y su impacto en la enseñanza – aprendizaje universitario (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(3), 53-69. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4457

Mario, L., Velarde F. & Apayco Z. (2023). Gamificación en la enseñanza de inglés en educación superior. https://editorialeidec.com/wp-content/uploads/2023/04/CAPITULO-1-CONVOCATORIA-VOL-10.pdf

Moreno, E., & Orcera, E. (2024). Gamificación en la enseñanza del inglés: una propuesta didáctica para Educación Primaria. Pedagogy, Culture and Innovation, 1(2). https://www.mlsjournals.com/pedagogy-culture-innovation/article/view/2584

Ortiz, C., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Universidad de Jaén. https://www.redalyc.org/journal/298/29858802073/html/

Prieto, J. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Universidad Internacional de La Rioja, 32(1), 73-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7174730

Rico, M. C., & Álvarez, S. (2016). La enseñanza del inglés en la educación básica de personas jóvenes y adultas. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 385-409. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000200385&lng=es&tlng=es

Segundo, T., & Andrade, P. (2022). Gamificación como estrategia motivacional en el aprendizaje del idioma Inglés [Tesis de Maestría]. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/2742

Zambrano, L. (2001). Aplicación del enfoque comunicativo a la enseñanza-aprendizaje del inglés en los establecimientos de secundaria en Neiva. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6936971

Published

2025-02-14 — Updated on 2025-03-26

Versions

How to Cite

Use of gamification in teaching English to improve professional skills in university students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 315-330. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4995 (Original work published 2025)