Educational systems and resources based on artificial intelligence to improve learning in university students (Original)

Authors

Keywords:

personalized learning; automated feedback; educational technology; sistem

Abstract

The study on educational systems and resources based on artificial intelligence was carried out to understand the use of adaptive and intelligent technologies in higher education. The main objective of this research was to analyze the impact of educational systems and resources based on artificial intelligence to improve student learning at the State University of the South of Manabí. The importance justified its ability to transform the educational process, referring to personalizing teaching, optimizing feedback and improving students' academic performance. A mixed methodology was used, in which a quantitative and qualitative approach was combined, scientific methods at the theoretical, empirical and mathematical statistical level were used. The research included tools such as adaptive learning systems, intelligent tutors, and learning analytics to measure their effectiveness and level of adoption by teachers. The main result indicated that artificial intelligence-based systems improve students' academic performance by 85% by personalizing content and providing constant feedback. The most important conclusion is that, although artificial intelligence does not replace the teacher, its integration in the classroom enhances the educational process, making teaching more accessible and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Martha Irene Romero Castro, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Doctora en Tecnologías de la Información. Docente de la Carrera de Tecnologías de la Información de la Facultad de Ciencias Técnicas. Catedrática de la Maestría en Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Instituto de Posgrado de la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Kirenia Maldonado Zuñiga, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Doctorando en Tecnología de la Información y Comunicación. Universidad Nacional de Piura. Perú. Magister en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación Informática. Catedrática de la maestría en TIC del Instituto de Posgrado Unesum. Docente de la carrera Tecnologías de la Información de la Facultad Ciencias Técnicas en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.  

  • Rodrigo Paul Cabrera Verdezoto, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

    Magister en Desarrollo Rural. Ingeniero Agropecuario.  Docente de la Facultad de Ciencias Naturales y de la Agricultura. Carrera de Ingeniería Ambiental. Coordinador de la Maestría en Gestión Ambiental. Editor jefe Revista Agrosilvicultura y Medioambiente de la Facultad de Ciencias Naturales y de la Agricultura en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.   

  • Kimberly Lisseth Alcivar Loor, Institución Educativa UEP “Teresa Zambrano”. Manta. Ecuador.

    Ingeniera en Contabilidad y Auditoría. Docente de Institución Educativa UEP “Teresa Zambrano”. Manta. Ecuador.

References

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill interamericana editores, S.A. de C.V. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign. https://curriculumredesign.org/wp-content/uploads/AIED-Book-Excerpt-CCR.pdf

Jara, I., & Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Sector Social división educación. BID. http://dx.doi.org/10.18235/0002380

Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed: An argument for AI in Education. Pearson. https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/global/Files/about-pearson/innovation/open-ideas/IntelligenceUnleashedSPANISH.pdf

Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378

Maldonado, K., Mero, K., Merchán, E., & Lucas, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535

Martín, H. R. (2020). ¿Cómo aprendemos?: una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza (Vol. 1). Graó. https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=WkAgEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=%C2%BFC%C3%B3mo+aprendemos%3F:+una+aproximaci%C3%B3n+cient%C3%ADfica+al+aprendizaje+y+la+ense%C3%B1anza&ots=gT_yQ1DKWk&sig=k8nN9zy3WCDqeWhCPMT7-YP2W1M&redir_esc=y#v=onepage&q=%C2%BFC%C3%B3mo%20aprendemos%3F%3A%20una%20aproximaci%C3%B3n%20cient%C3%ADfica%20al%20aprendizaje%20y%20la%20ense%C3%B1anza&f=false

Miao, F., Holmes, W., Ronghuai H., & Hui Z. (2021). Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376

Piquer, M. P., Bartoll, Ó. C., Martín, R. L., & Fayos, I. C. (2018). La escuela que llega: Tendencias y nuevos enfoques metodológicos. Ediciones Octaedro. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/9788417219208.pdf

Scrollini, F., Cervantes, M. E., & Mariscal, J. (2021). En busca de rumbo: el estado de las políticas de inteligencia artificial en América Latina. ILDA, Centro Latam Digital. https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/server/api/core/bitstreams/a859417d-e4b0-4400-92a5-431bcd3771f8/content

Selwyn, N. (2019). Should Robots Replace Teachers? AI and the Future of Education. Polity Press. https://research.monash.edu/en/publications/should-robots-replace-teachers-ai-and-the-future-of-education

Van Laar, E., Van Deursen, A. J. A. M., Van Dijk, J. A. G. M., & De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010

Vázquez, A., Bottamedi, J., & Brizuela, M. L. (2019). Pensamiento computacional en el aula: el desafío de los sistemas educativos de Latinoamérica. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 7, 26-37. http://dx.doi.org/10.6018/riite.397901

Zawacki-Richter, O., Marín, V.I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

Published

2025-01-23

How to Cite

Educational systems and resources based on artificial intelligence to improve learning in university students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 534-552. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4926

Most read articles by the same author(s)