The pedagogical professionalization of teachers of the Bachelor's degree in Business Administration: Historical approach (Original).

Authors

Keywords:

pedagogical professionalization; lifelong learning; higher education; historical trends

Abstract

The objective of this article is to make a historical approach to the pedagogical professionalization of teachers of the Bachelor's Degree in Business Administration from the process of permanent training in Ecuadorian universities. Theoretical methods such as the historical-logical, the synthetic analytical and the inductive-deductive were used, and at the empirical level, the analysis of documents; The result is given in the determination of the stages for its historical study, of the regularities that distinguish them, as well as the tendencies that emerge from the exploration in the chosen period, revealing the scope that requires the treatment to the pedagogical professionalization in the current conditions to achieve the formation of highly competent professionals committed to the socio-economic development of the country, which is limited by the scope of the teachers for the teaching of their classes, from a current advanced pedagogical posture, and by practical indeterminations in the process of pedagogical professionalization of the teachers of the Bachelor's Degree in Business Administration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Enry Gutember Medina López., Universidad Técnica de Cotopaxi. República de Ecuador.

    M. Sc. Extensión La Maná. Universidad Técnica de Cotopaxi. República de Ecuador.

  • Juan Luis Noguera Matos, Universidad de Granma. Bayamo Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Bayamo Cuba.

  • Angélica Tamara Medina Armas, Universidad Técnica de Cotopaxi. República de Ecuador.

    M. Sc. Extensión La Maná. Universidad Técnica de Cotopaxi. República de Ecuador.

  • Alexis Benancio Álvarez Cortés., Universidad de Granma. Bayamo Cuba.

    Licenciado en Filología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Bayamo Cuba.

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.

Añorga, J. (1999). Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. CENESEDA-ISPEJV.

Díaz, E., & Venet, R. (2019). La formación permanente del docente de la Universidad Técnica de Quevedo en didáctica de la educación superior. Aproximación diagnóstica y propuesta metodológica. Revista Universidad y Sociedad, 11(2), 347-357. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1198

Fabara, J. (2016). La formación y el ejercicio de la docencia universitaria en Ecuador. Desafíos. Revista de Educación, 11(2), 171-18. https://core.ac.uk/download/pdf/84698161.pdf

Fuentes, H. (2011). La formación en la Educación Superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Ediciones Universidad de Oriente.

Hernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6ta ed.). Mc. Graw Hill Education.

Horruitiner, P. (2006). El proceso de formación en la universidad cubana. Pedagogía Universitaria, 11(3), 1-15. https://link.gale.com/apps/doc/A466940840/IFME?u=anon~3417dfad&sid=googleScholar&xid=4fd23675

Valiente, P. (1997). Propuesta de sistema de superación para elevar la profesionalidad de los directores de centros docentes [Tesis de maestría, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. Repositorio Institucional.

Published

2024-09-26

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The pedagogical professionalization of teachers of the Bachelor’s degree in Business Administration: Historical approach (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 953-965. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4757

Most read articles by the same author(s)