The pedagogical professionalization of teachers of the Bachelor's degree in Business Administration: Historical approach (Original).
Keywords:
pedagogical professionalization; lifelong learning; higher education; historical trendsAbstract
The objective of this article is to make a historical approach to the pedagogical professionalization of teachers of the Bachelor's Degree in Business Administration from the process of permanent training in Ecuadorian universities. Theoretical methods such as the historical-logical, the synthetic analytical and the inductive-deductive were used, and at the empirical level, the analysis of documents; The result is given in the determination of the stages for its historical study, of the regularities that distinguish them, as well as the tendencies that emerge from the exploration in the chosen period, revealing the scope that requires the treatment to the pedagogical professionalization in the current conditions to achieve the formation of highly competent professionals committed to the socio-economic development of the country, which is limited by the scope of the teachers for the teaching of their classes, from a current advanced pedagogical posture, and by practical indeterminations in the process of pedagogical professionalization of the teachers of the Bachelor's Degree in Business Administration.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.
Añorga, J. (1999). Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. CENESEDA-ISPEJV.
Díaz, E., & Venet, R. (2019). La formación permanente del docente de la Universidad Técnica de Quevedo en didáctica de la educación superior. Aproximación diagnóstica y propuesta metodológica. Revista Universidad y Sociedad, 11(2), 347-357. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1198
Fabara, J. (2016). La formación y el ejercicio de la docencia universitaria en Ecuador. Desafíos. Revista de Educación, 11(2), 171-18. https://core.ac.uk/download/pdf/84698161.pdf
Fuentes, H. (2011). La formación en la Educación Superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Ediciones Universidad de Oriente.
Hernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6ta ed.). Mc. Graw Hill Education.
Horruitiner, P. (2006). El proceso de formación en la universidad cubana. Pedagogía Universitaria, 11(3), 1-15. https://link.gale.com/apps/doc/A466940840/IFME?u=anon~3417dfad&sid=googleScholar&xid=4fd23675
Valiente, P. (1997). Propuesta de sistema de superación para elevar la profesionalidad de los directores de centros docentes [Tesis de maestría, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. Repositorio Institucional.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.