Impact of family conflicts on students' academic performance: an analysis from the socio-educational perspective (Review).
Keywords:
conflicts; family conflicts; academic performanceAbstract
This review article focuses on analyzing the impact of family conflicts on students' academic performance from a socio-educational perspective. Through a comprehensive review of existing literature, the aim is to synthesize previous studies that address this relationship, identify the theories and approaches used, analyze the research methodologies employed, and highlight the most relevant findings in this field. Current trends will be examined, and possible research gaps will be identified to propose areas for future study. This analysis will provide a better understanding of how family conflicts can affect students' academic performance and offer insights for the implementation of educational and intervention strategies that can mitigate these negative impacts.
Downloads
References
Amato, P. R., & Keith, B. (1991). Parental divorce and the well-being of children: A meta- analysis. Journal of Marriage and Family. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1832495/
Briones, M. (2010). Influencia de la disfuncionalidad familiar en el rendimiento académico de las alumnas de 2° año de secundaria. Universidad Cesar Vallejo.
Chasi, J., Guashpa, H., & Santo, V. (2022). El trabajo infantil y su repercusión en el rendimiento académico de los niños (Original). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(3), 178-192. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3522
Conger, R. D., & Donnellan, M. B. (2007). An interactionist perspective on the socioeconomic context of human development. Annual Review of Psychology.
Deater-Deckard, K., & Panneton, R. (2017). Parenting stress and children's development: Introduction to the special issue. Journal of Applied Developmental Psychology.
Herrera, F. (2020). Técnicas para mejorar la comunicación asertiva de los padres de familia, de la unidad educativa fiscomisional “Mariana de Jesús” del cantón El Tambo, provincia del Cañar. (Revisión). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 16(1), 824-835. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1686
Pérez, D., Ruiz, Y., & Rivero, M. (2023). Talleres de sensibilización a las familias para la conducción del estudio individual de los educandos (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(1), 94-108. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4258
Sotil, A., & Quintana, A. (2002). Influencias del clima familiar. Estrategias de aprendizaje e inteligencia emocional en el rendimiento académico. Revista de investigación en psicología. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v05_n1/pdf/a03v5n1.pdf
Torres, I., & Cevallos, J. (2016). Conflictos familiares y rendimiento académico en estudiantes de secundaria en Ecuador. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 45-62.
Vargas, L., & Gómez, M. (2018). Impacto de los conflictos familiares en el rendimiento académico de los estudiantes ecuatorianos. Revista Científica de Educación y Desarrollo, 10(2), 1-12.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.