Breaking the chains of indebtedness: Reflections on financial education (Original).

Authors

Keywords:

financial education; indebtedness; credits; financial decisions; economic welfare

Abstract

In this review article, the importance of financial education in the context of indebtedness is highlighted. Through research, it seeks to analyze habits and levels of indebtedness, with the aim of providing the necessary tools to lead a quiet financial life. It is common to find situations where the money factor becomes the protagonist, both individually and as a family. Many times, these altercations could be avoided if people had adequate financial education that allows them to plan their expenses and borrow rationally. One of the main aspects addressed in this document is indebtedness. While acquiring debt can lead to inconvenience, it can also be an opportunity to improve finances if money is managed efficiently and debt limits are recognized. Avoiding falling into the game of acquiring credits to solve other credits is essential to avoid the cycle of over-indebtedness, which not only affects the pocket, but also health. Therefore, the need to promote financial education from an early age is evident, especially among young people, providing them with the necessary tools to make responsible financial decisions and avoid falling into financial traps that may harm their economic and emotional well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Oscar Fabián Moncayo Carreño, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Ing. PhD. docente titular.  Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador. 

  • Emilio Alberto Yong Chang, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Ing. MBA. docente titular. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

  • Freddy Hernán Bustamante Vera, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Ing. MS.c. docente titular.  Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador. 

References

Abad, E., & González, M. D. (2021). Implicaciones de la educación financiera en el emprendimiento creativo. Tendencias en investigaciòn. Revista Empresa. Investigación y pensamiento crítico, 10 (1), 238-258. https://doi.org/10.11793/3eemp.2021.100145.17-39

Barrera, A. M., Duque, P. L., & Merchán, V. L. (2022). Neurociencia y comportamiento del consumidor: análisis estadístico de su evolución y tendencias en su investigación. Revista Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 18(35), 23-53. https://redalyc.orgjournal/4096/409

Casquete, J. A. (2023). La Educación Financiera como Elemento de Crecimiento de los Micro Emprendedores de la Ciudad de Guayaquil [Tesis en opción al título de Licenciado en Economía, Universidad de Guayaquil, Ecuador]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/693

Defensoría del Pueblo del gobierno de Ecuador (2023). ¿Cuáles son los requisitos para la demanda de fijación de pensión alimenticia? https://www. defensoria.gob.ec/?epkb_post_type_1=cuales-son-los-requisitos-para-la-demanda-de-fijacion-de-pension-alimenticia

Comité Latinoamericano de Derecho Financiero (2013, agosto 20). Ley 1676 del 20 de Agosto de 2013 Por la cual se promueve el acceso al crédito y se dictan normas sobre Garantías Mobiliarias felaban.net/colade/garantías#:~:text=Ley%201676%20del%2020%20de,dictan%20normas%20sobre%20Garantías%20Mobiliarias".&text=En%20Ecuador%2C%20tienen%20la%20prenda,y%20el%20Código%20de%20Comercio.&text=Ley%20de%20Garantías%20Mobiliarias.

León, E. J., y Zapata, J. (2021). MSAC: el desafío de una nueva marca y su estructura de costos [Trabajo de Investigación de Máster en Dirección de Empresas, Universidad de Piura, Lima, Perú]. https://hdl.handle.net/11042/4907

Lobos Cisternas, J. E., & Lobos Robles, F. I. (2018). La educación financiera y su rol en el desarrollo e inserción social de los jóvenes. Revista Chilena de Economía y Sociedad, 12(2), 12 -34. https://rches.utem.ci/?p=1115

Mungaray, A., González, N., & Osorio, G. (2021). Educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Revista Problemas del desarrollo, 52(205), 55-78. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2021.205.69709

Solórzano, K. L. (2018). La economía informal en zonas de influencia con financiamiento micro empresarial: caso de estudio, El Carmen, Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 10(5), 243-247. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci3620201

Tamplin, T. (2023, septiembre 21). Why financial literacy is important and how you can improve yours. Forbes. https://www.forbes.com/sites/truetamplin/2023/09/21/financial-literacy--meaning-components-benefits--strategies/?sh=43eb71cc68cd

Trejos, D. F. T., Osorio, S. L., Corrales, L. V., y Duque, P. (2021). Toma de decisiones financieras: perspectivas de investigación. Revista de Ingenierías Interfaces, 4(1), 1-22. http://biblos.unilibrecucuta.edu.co/ojs/index.php/ingenieria/article/view/509

Published

2024-02-15

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Breaking the chains of indebtedness: Reflections on financial education (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(2), 139-151. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4397

Most read articles by the same author(s)