Treatment and attention to students with learning situations in rural schools (Original)

Authors

Keywords:

rural school; special educational needs; training; inclusive education; disabilities

Abstract

The Cuban social project reveals the responsibility of education to serve schoolchildren in rural schools; that is why the article addresses some theoretical, methodological and practical assumptions regarding the attention to schoolchildren with special educational needs, associated with disabilities in this context. Hence, it is proposed as an objective: to present the results of the study carried out on the preparation of rural primary school teachers, referring to the attention of schoolchildren with special educational needs associated with disabilities, which offers greater possibilities in the current transformations of education in Cuba. The use of action research; as well as, the use of different theoretical and empirical research methods, the development of scientific workshops and seminars, represent the work deployed from Research Project the social and educational inclusion of children, adolescents and young people with special educational needs associated with disabilities through Special Education in the province of Santiago de Cuba. Where the main results revealed in its implementation, the development of educational care modalities that promote learning opportunities for all, in the teaching-learning process, with the required attention to diversity through the consolidation of the model of education and inclusive care, with an evident improvement in this process of the schoolchildren from this type of school in the Santiago de Cuba province.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexis Céspedes Quiala, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación Primaria. Dr.C. Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba. 

  • Olmides Frómeta Díaz., Educación Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación Primaria. Dr.C. Educación. Metodólogo de la Provincial de Educación Santiago de Cuba. Cuba.  

  • Ernesto Miranda Lebeque, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar de la Universidad de Oriente.

References

Álvarez, J. C., Poveda, J., & Quevedo, E. (2021). Actitudes de estudiantes de educación básica hacia compañeros con necesidades educativas especiales. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 272-284. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2272

Annessi, G. J., & Acosta, I. J. (2021). La educación rural en tiempos de COVID-19. Experiencias de continuidad pedagógica en las escuelas primarias de Maipú, provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 43-59. https://doi.org/10.35362/rie8614145

Bernaza, R. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque Histórico- Cultural. Universidad Autónoma de Sinaloa. México. Consultado el 14 de marzo 2022. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_nlinks&pid=S1727812020&lng=en

Calzadilla, O., Limias, J., & Pupo, M. A. (2018). Estimulación de la autovaloración en educandos primarios mediante tareas docentes en la asignatura Matemática. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 549-563. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1427

Castro, G., & Sierra, J. J. (2018). La formación inicial del maestro primario para la atención a educandos con implante coclear. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 365-380. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1420

Céspedes, A., Rodríguez, M. L., Díaz, M. F., & Frómeta, O. (2020). La educación rural en Cuba. Algunas consideraciones. En Educación en Territorios rurales en Iberoamérica (237-272). Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Chávez, L. G., Atafullas, S. C., & Ortiz, J. A. (2021). Estrategias didácticas para disminuir trastornos de dislexia y disortografía. Conrado, 17(81), 338-344. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1906/1865

Frómeta, O., Rodríguez, J., Lobaina, Z., García M. E., Cok, A., & García, O. (2018). Programa de Humanidades para las escuelas rurales. Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, O., Schilling, C., Gómez, R., Cossío, M., & Spencer, R. E. (2021). La Preparación de los Maestros para Estimular la Socialización de los Educandos con Autismo en Condiciones de Inclusión. Revista Brasileña de Educación Especial, 27, 355-370. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0197

Imbert, N., & Sierra, R. A. (2021). La preparación para la asesoría psicopedagógica desde la disciplina formación laboral investigativa. Transformación, 17(2), 219-231. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3702

Leyva, M., & Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a educandos primarios con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Justicia de Cuba (2019). Tabloide impreso y digital de la Constitución de la República de Cuba.

Organización de Naciones Unidas (1959). Declaración de los Derechos del Niño. Adoptada y proclamada por la Asamblea General en su resolución 1386 (XIV), de 20 de noviembre de 1959. Consultado el 31 de octubre 2022. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/10565/v87n4p341.pdf

Organización de Naciones Unidas. (2015). Proyecto de documento final de la cumbre de las Naciones Unidas para la aprobación de la agenda para el desarrollo después de 2015. (Biblioteca digital del Centro de Estudios Pedagógicos Manuel F. Gran, Universidad de Oriente)

Organización Mundial de la Salud. (2019). Definición de discapacidad. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=definición+de+discapacidad+según+la+oms+2019.

Pérez, E. A. (2017). La inclusión como un proceso por el sistema educativo: experiencias de inclusión en la Universidad de Holguín, Cuba. Revista Educacao & Sociedade, 38(138), 81-98. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017151507

Pérez, E. A., Ortega, H. M., Bañuelos, C. F. M., Gómez, A., & Meléndez, A. (2021). Educación inclusiva con alumnos regulares y con necesidades educativas especiales en el aula. Revista de Educación Inclusiva, 14(1), 168-186. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/622

UNESCO. (1990). Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Consultado el 12 de septiembre 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000085625_spa

UNESCO. (2000). Informe Final del Foro Mundial sobre la Educación. Dakar, Senegal, abril de 2000. Consultado el 12 de septiembre 2022 http://iin.oea.org/cursos_a_distancia/lectura%2017_disc.dakar.pdf

Vygotsky, L. S. (1995). Obras completas (T. 5). Pueblo y Educación.

Published

2023-10-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Treatment and attention to students with learning situations in rural schools (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(4), 274-298. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4186