The construction of social imaginaries in the multigrade primary school (Original).
Keywords:
multigrade school; social imaginaries; teaching-learning process; multigrade class groupAbstract
The work presented has the purpose of contributing to the development of the teaching-learning process in Primary Education; the proposal that is offered, assumed as objective the elaboration of a methodology for the construction of social imaginaries in the multigrade primary schools of the El Caney Popular Council of the Santiago de Cuba municipality, based on its contextualization in the Elementary School Model. For these reasons, action research was essentially used in this process; In addition, the use of different research methods and procedures at the theoretical, empirical and statistical level, which allowed determining the main difficulties, needs and potentialities of the schoolchildren, teachers and directors of the multigrade school. The investigation derived as an essential result, a methodology that allowed the construction of children's social imaginaries from the teaching-learning process by the teachers and directors of the multigrade school, in the province of Santiago de Cuba. Therefore, it revealed its importance, relevance, feasibility and applicability, based on the transformations of the multigrade primary school.
Downloads
References
Castoriadis, C. (1997). El Imaginario social instituyente. Zona Erógena, 35, 1-9. Recuperado de http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/267/Castoriadis%20Cornelius%20-%20El%20Imaginario%20Social%20Instituyente.pdf
Castoriadis, C. (2007). La institución imaginaria de la sociedad – 1ª. Ed. – Buenos Aires: Editores Tusquets. https://revolucioncantonaldotnet.files.word/2019/01/kupdf.com.pdf
Céspedes, A., Cosme, M. L, Reyes, M. F., & Frómeta, O. (2020). La educación rural en Cuba. Algunas consideraciones. En Educación en territorios rurales en Iberoamérica (1ra ed.) (pp. 237-272). Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente. https://repositorio.uco.edu.co/jspui/handle/20.500.13064/793
Céspedes, A. (2021). Las funciones didácticas. Algunas consideraciones desde el contexto de la escuela multigrado. En Concepciones y buenas prácticas en didácticas particulares (pp. 147-188). Editorial Universo Sur. https://allspace.ucf.edu/index.php/s/d7BnZbsqtx9za8a
Constitución de la República de Cuba. (2019). Gaceta Oficial de la República de Cuba, 116(5). http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2019/01/Constitucion-Cuba-2019.pdf
Gauna A.F. (2020) Alcance y problemas de la propuesta de Cornelius Castoriadis sobre los Imaginarios Sociales y el Cambio Social. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(90). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27965038013
Frómeta, O., Marrero, H., Rodríguez, J. & Bermúdez, E. (2019). Programa para el multigrado del sector rural (humanidades). [En proceso de impresión]: Pueblo y Educación.
Frómeta, O., Céspedes, A., & Bravo, A. (2020). Modelo didáctico para el desarrollo de la expresión oral de los escolares del multigrado. Revista Científica Ciencia y Tecnología. 20(26). (pp. 42-57). https://doi.org/10.47189/rcct.v20i26
Fuentes, H., Matos, E., & Montoya, J. (2007). El proceso de investigación científica orientada a la investigación en Ciencias Sociales. Universidad Estatal de Bolívar.
Lozano, M., Traver, J. A., & Sales, A. (2016). La escuela en el barrio. Cartografiando las necesidades de cambio socioeducativo. Aularia, Revista Digital de Comunicación, 5(2), 13-20. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/422194
Organización de Naciones Unidas (2016). Informe de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).