The preprofesional practices: space to ratify the appropriation of integrated knowledge (Original).
Keywords:
Appropriation, zootechnics contends, integrating of contends, Preprofessional Practices, integrated knowledgesAbstract
The preprofesional practices constitute the moment where students reach the formation of habits, abilities, moral values, social and labor rules of conduct and are trained in the solution of the various professional problems of his specialty. For this purpose, the need to seek and apply ways and new forms where the limits between the subjects and their contends are eliminated from the complexity in which we are submerged is evident. The elaboration of a methodology is proposed, to contribute to the appropriation of integrated knowledge in the Veterinary Zootechny specialty, it´s a descriptive investigation that is carried out in the specialty of the same name at the Carmelo Noa Gil Mixed Center of the Bayamo municipality, Granma province. We work with a population made up four professors who attend Preprofessional Practices and 30 students.The appropriation of integrated knowledges is achieved to the extent that students solve professional teaching problems of a higher level of complexity in the polytechnic school and in the jobs of the labor entity .
Downloads
References
Acuña, B. (2018). La integración de contenidos zootécnicos en la especialidad Zootecnia Veterinaria. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Granma]. Tesis no publicada.
Acuña, B. (2021). La Integración de contenidos zootécnicos en tiempos de Covid 19. [Primer Coloquio Iberoamericano de Educación Rural]. http://youtu.be/jpp4SibWEPE Consultado 17 de julio 2021.
Almoguea, M., Hernández, M., Hernández, E., Terrero, W., Díaz, L. (2012). Las relaciones interdisciplinarias desde Base de la Producción Agropecuaria I con la asignatura Química en la formación del Técnico Medio de la especialidad Zootecnia-Veterinaria. www.monografías.com consultado 20 de abril del 2017.
Brito, Y. (2005). Modelo didáctico para la explotación docente-investigativa-productiva del área básica experimental de los institutos politécnicos agropecuarios, en Santiago de Cuba. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas” Frank País García”. Santiago de Cuba]. Tesis no publicada.
Collazo, V. (2016). La integración de contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática para la formación profesional del Técnico Medio en la especialidad Zootecnia-Veterinaria. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógica. La Habana: Editorial Universitaria].
Cortijo, R. (2021). Aprendizaje basado en problemas: educación para la vida. Revista Sarance, (27) 83-90. Recuperado en: https:// revistasarance.ioaotavalo.com.ec/index.ph
Corzo, J., García, L., Silva, J. y Pérez, E. (2009). Zootecnia General un enfoque ecológico. Editorial Félix Varela. p.4.
Fiallo, J. (2012). ¿Cómo formar un pensamiento interdisciplinario desde la escuela? Editorial Pueblo y Educación.
Lenoir, Y. (2005, octubre). El enfoque interdisciplinario: otra forma de concebir la acción de formación. Conferencia en la Universidad de Monterrey. [Laminario en formato pdf].
Mena, J. (2015). La Educación Técnica y Profesional: una educación diferente. Revista Mendive. Vol. 13, Núm. 4(2015). https:// mendive.upr.edu.cu