Didactic alternative to evaluate for practical pre-professional competitions in Ecuador (Original).

Authors

Abstract

 The article results from a thesis in option to Master Of Science's scientific grade Pedagogic. It is  supported in the results of a diagnosis based on facts and an epistemological analysis, that they allowed identifying like scientific problem: Insufficiencies for the checking of the learning in situations of the pre-professional practice, the fact that the assessment of the achievements in the professional acting at the labor scenes from the profile of the graduate one belonging to the Race Licenciatura in Contabilidad, and Auditoría, at Quevedo's Technical State-Owned University limit. The objective is to propose didactics, the structuring of the competition as an alternative: Applying laws and the regulations at the companies, so that they make easy the step and the countable handling of efficient and efficacious way.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yamilka Sosa Oliva, Universidad de Granma. Manzanillo. Cuba.

    Licenciada en Educación, especialidad Agronomía. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Manzanillo. Cuba.

  • Karina Patricia Arévalo Briones, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Licenciada en Contabilidad y Auditoría. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

  • Yury Bueno Montaña, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación, especialidad Mecánica. Máster en Ciencias de la Educación. Asistente.  Universidad de Granma. Bayamo. Cuba. 

References

Acuña, B. (2020). La ejecución del sistema de producción como eje integrador del contenido zootécnico. Revista granmense de Desarrollo Local (Redel), 4(S.N),983-995. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1970
Bravo, López, G y Sánchez, Arce, L. (2010). Modelo Pedagógico por competencias. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.
Riverón, D. (2021). Diagnóstico de formación de la competencia procesamiento de la información económica en estudiantes de Contabilidad. Revista Roca, 17(3), 225-246. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2601
Tobón, Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño
curricular por ciclos propedéuticos. Revista Acción Pedagógica.16(1), 14-28. https//: dialnet.unirioja.es
Tobón, Tobón, S., Pimienta, Prieto, J. H., y García, Fraile, J. A. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México: PEARSON EDUCACIÓN.
Tobón, Tobón, S. (2013). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento. México: CIFE.

Published

2023-07-04

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Didactic alternative to evaluate for practical pre-professional competitions in Ecuador (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 126-142. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4004